19 februari 2011

Impa en de vroege zon

Af en toe zit het mee, met het donker van februari. Dan schijnt een dag de zon en dan proeven we alvast weer even van het licht.

In Nijmegen kruip ik dan op het puntje van een pier naast de brug, zodat het lijkt alsof ik midden op het water zit. Dan komt de rivier onder de Waalbrug door recht op me af door de grote bocht die hij daar maakt, stroomt hij voor me langs en verdwijnt hij aan de andere kant onder de spoorbrug weer in de verte. Als ik mijn ogen dichtdoe en een tijdje diep ademhaal, wordt het geluid van het water een streling op mijn gezicht.

In Groningen snoei ik dan de druif. Voordat de sappen weer gaan stromen als het weer milder wordt, zeggen ze. Hij is nu zo ver teruggesnoeid dat ik bijna medelijden met hem kreeg. Maar het oude hout kronkelt nog over de hele muur en ik weet dat hij in het voorjaar weer uitloopt tot hij zich met een paar lange armen bij de bovenbuurman op het balkon heeft genesteld. Ik heb er spierpijn van, van zo'n vroege dag snoeien en bladharken in de tuin. Met de buurman van over de schutting heb ik bij het lenen van zijn trap vast een vroeg beginnetje gemaakt aan de lente, met een drankje buiten in de bleke februarizon.

Dat belooft wat.

7 opmerkingen:

Wenz zei

Wat aan het water zitten met een mens kan doen hè? Ik zat er ook graag, zo op zo'n golfbreker in de schemer, helemaal opgaan in de ruis van water, wind en boten in de verte.

Dat de lente maar snel moge komen, jouw druif is al zo gekortwiekt dat het nu wel tijd wordt om naar de buurman te reiken. Nog een paar van die februaridrankjes en dan gaat het wel lukken, met die zon. :)

rudy kaals zei

Klinkt goed!! Hier vriest het nog behoorlijk, maar schijnt een zonnetje. Tijd voor een Glühwein in de zon :)

pepperfly zei

Het belooft wat, en het IS al wat. Wat willen we nog meer? (...zo typte zij, dromend op de grote hoekbank, met een zonnetje dat door de ramen naar binnen sijpelt...hmmm...)

esther zei

Hier ook voor- en achter al helemaal lenteklaar gemaakt. Nu nog een trampoline en een zitje in de voortuin en wij zijn helemaal blij..

RIEKSTER zei

Ja...de dagen dat de nieuwe lucht in je humeur prikt...de dagen die verandering aankondigen, dat zijn de mooiste van het jaar.

tijdtussendoor zei

Klinkt als lente...nu nog wat warmte graag want het was maar frisjes op de wandeling vanavond.

Maz zei

Ik voel mij ook gezegend met al dat heerlijke water om mij heen. Geniet er enorm van. Kan niet wachten tot de tuin loskomt. Hier en daar zijn er al een paar voorproefjes te zien.. Teasers van de lente. Het werkt.