30 november 2010

Vogels, kou en wijsheid

Ik sta verwoed boterhammen te smeren. Ik heb een vervelend gevoel. Ik beleg de geroosterde boterhammen met kaas. Ik snijd ze doormidden en stapel ze op. Ik verzucht tegen mijn lief: 'Ik heb zoveel valkuilen en ik leer maar zo langzaam.' Hij komt achter me staan en slaat zijn armen om me heen. Hij zegt: 'En één van die valkuilen is dat je niet accepteert dat dat zo is'. Ik schiet vol. Raak. Ik heb het meest last van het oordeel dat ik over mezelf vel. Ik draai me om sla mijn armen om hem heen. 'Wat een wijsheid', zeg ik. 'Ben ik er steeds boeken over aan het lezen, zit jij hier ondertussen een beetje verlicht te raken.' Hij maakt zich los uit mijn omhelzing, gaat achter zijn laptop zitten en zegt: 'Dat gaat vanzelf. Het is net meeroken'.

Het is winter, mensen. Wat heerlijk. Koud is het, en zo licht. Met de eerste strenge vorst ben ik weer voer voor de vogels neer gaan leggen. Het duurde geen halve dag of de koolmezen, pimpelmezen en vinken hadden mijn stadsachtertuintje weer gevonden. Een boomklever legt een voorraad aan in een gat in de bakstenen muur van mijn huis. Een Vlaamse gaai schittert roze en blauw tegen de witte sneeuw. Een roodborst houdt voorzichtig post in de bos takken bij de schutting.

Ik heb het weekend gewerkt en maak van deze maandag en dinsdag mijn weekend. Mijn wijze, liefdevolle en eigenwijze lief zit bij me aan tafel te werken. 's Avonds bij de televisie masseert hij mijn nek en schouders.

Vogels, kou, wijsheid.
Het leven is zo fijn.

9 opmerkingen:

tijdtussendoor zei

Je vertoeft in goed gezelschap ;)
Hou het warm...

Maz zei

Je foto's verbeelden voor mij precies het gevoel dat ik krijg bij dit stukje. Mooi gedaan.

Emilie Kassenaar zei

Jij bent een bijzonder mens, met heel veel talent. Geen wonder dat je zo af en toe aan jezelf twijfelt...Geniet van wie je bent.

esther zei

Wat een prachtige foto's! En gelukkig heb jij zo'n wijze man.. niet te streng zijn voor jezelf, jij bent goed!

Ziggy Verheugt zei

Brengen vogels bij jou ook zo'n geluksgevoel te weeg? Ik heb net twee kransen met zaden opgehangen. Heerlijk om naar te kijken. Alleen de vlaamse gaaien jagen hier alle anderen weg...

Betrap mijzelf op het kloppen op het raam, uit angst dat de mezen niets krijgen...

Impa zei

@tijdtussendoor: Inderdaad. en dan is mijn lief er ook nog eens bij :-)
Dat kan alleen maar warmer worden.

@Maz: Dank! Vooral fijn omdat het de recentste schets-foto's zijn. Dan komt alles weer mooi samen.

@Emilie: Dank je wel! Gelukkig mogen we allemaal twijfelen. En glimlachen. En doorgaan.

@Lieve Esther, dank je wel. En volgens mij heb jij er thuis ook zo een.

@Ziggy: Ja! Voor ik het weet, heb ik er weer een uur naar zitten staren, die vogels. Als het m'n werk was, werd ik er rijk van.

pepperfly zei

Het leven is verrukkuluk. Vooral MET vogels EN wijze geliefden, dat zeker ook...)

Marloes zei

De mijnes zegt ook van die dingen. En daarna gaat-ie achter z'n laptop monsters vermoorden. Omdat-ie dat gewoon kan, omdat-ie zo wijs, dus.

Impa zei

@Pepperfly: Ja, het is een keiharde combi, dat is zeker.

@Marloes: Daar moest ik heel hard om lachen. Same here!