18 september 2010

Impa en de gastbloggers: Lian Reuvekamp

Ik heb vakantie. Het huis wordt liefdevol bewoond, het werk ligt even stil en waar ik nu ben, flonkert koel water in warm zonlicht. Op Impalinea kunt u zich ondertussen laven aan logs van mijn favoriete bloggers. Impalinea proudly presents: Impa's gastblogs. Vandaag geschreven door Lian Reuvekamp.
***
Tandenborstels en watervallen
We vieren de overgang. Mijn vriendinnen en ik. Zaten we tot voor kort nog gezellig samen te zweten in de sauna, nu kunnen we dat gewoon bij mij thuis op de bank. We constateren dat een vest of jasje in deze levensfase klimaattechnisch gezien het handigste kledingstuk is. En dat we behalve tampons tegenwoordig ook een T-shirt in onze handtas meedragen. Bij Zeeman en Wibra zijn ze in allerlei kleuren voor een prikkie te koop. Twee maten te groot gaan ze bovendien je hele menopauze mee. Twee maten ja, zodat je ergens halverwege het krimpen door veelvuldig wassen en het uitdijen van je taille de juiste pasvorm vindt. Want die taille, zo weten mijn vriendinnen te vertellen, die gaat eraan.
“Ook die van jou Lian”, dreigt Roos, terwijl ze twee van mijn versgebakken kokoscitroenkoekjes tegelijk in haar mond stopt.

Waar ze het vandaan halen, weet ik niet, maar zij weten duidelijk meer over onze nieuwe levensfase dan ik. Misschien heb ik de laatste jaren te veel met mijn neus in de studieboeken gezeten en moet ik er nodig weer eens een Margriet of Libelle op naslaan.
Roos is nog niet klaar met haar doemscenario. “Wat zich nu nog aftekent als rondingen van borsten en billen, gaat er steeds meer als een rechte plank uitzien om vervolgens te transformeren tot een peer.”

Maatstaf voor dit verval is de tandenborsteltest. Hiervoor ga je in je blootje voor de spiegel staan. Houd vervolgens een tandenborstel onder je borsten en billen. Valt hij meteen op de grond, dan heb je nog niets te vrezen. Maar blijft hij vastgeklemd hangen...
Behalve een tandenborstel verkoopt de betere drogist ook een menopauzetest. Hiermee wordt in je urine het gehalte aan Follikel Stimulerend Hormoon (FSH) gemeten om vast te stellen of jouw hittegolven, slaande deuren en lokale droogte met klimaatverandering te maken hebben.
Marieke heeft geprobeerd zo'n test te bemachtigen. Het winkelmeisje, dat nog nooit van een  menopauze leek te hebben gehoord, legde verschillende ovulatie- en zwangerschapstesten op de toonbank. Nadat er ongeduldig geroezemoes in de rij achter Marieke ontstond, kocht ze maar een pakje condooms.
“Condooms?” vragen we verbaasd in koor aan deze vriendin, die haar troost al jaren in yoga en schilderklasjes zoekt, nadat haar man op zijn vijftigste aan zijn tweede leg is begonnen. 
“Wow”, roept Lizzy, “Welcome back to the land of the living!”
“Was dat maar waar”, bekent Marieke blozend. Ze vertelt hoe haar poging om haar seksleven te hervatten in de kiem werd gesmoord door Moeder Natuur, die zich precies die avond, na vier maanden afwezigheid, als een imitatie van de Niagara Falls aandiende.

Hier worden we niet vrolijk van. Thee maakt plaats voor wijn. Dat helpt. Want laten we eerlijk zijn: na zo'n vijfendertig jaar menstrueren houden we het graag voor gezien. Een man kan op zijn vijfenvijftigste tegelijkertijd als vader en als opa op het plein van de kleuterschool staan, maar ons lijkt dit niet iets om jaloers op te zijn. Integendeel! Doe ons eindelijk de lusten zonder de lasten. Martin Bril schreef het al: als het leven bij veertig begint, dan beleeft het zijn hoogtepunt rond de zestig!*

Die avond zoekt Erik zijn tandenborstel, net wanneer ik in mijn nakie het ding onder het bed vandaan probeer te vissen.


© 2010 Lian Reuvekamp (www.lianreuvekamp.nl)
*Martin Bril (2008). Oud worden. In Liefde, seks en regen. Amsterdam: Prometheus.

3 opmerkingen:

Wenz zei

hahaha. Oh heerlijk, dit. Ach, zolang men leedvermaak heeft, is men nog te redden, zeggen we dan maar. ;)

Anoniem zei

Gaddakke, ik hou echt niet van gedetailleerde beschrijvingen van lichamelijke ongemakken (en al helemaal niet van vrouwenkwalen).

Een man

esther zei

Whahaha! Die eerste paar zinnen! Geweldig genoten, mevrouw Reuvekamp.