16 september 2010

Impa en de gastbloggers: Folkert

Ik heb vakantie. Het huis wordt liefdevol bewoond, het werk ligt even stil en waar ik nu ben, flonkert koel water in warm zonlicht. Op Impalinea kunt u zich ondertussen laven aan logs van mijn favoriete bloggers. Impalinea proudly presents: Impa's gastblogs. Vandaag geschreven door Folkert Janssens.
***

Een ommetje
Als je op Vlieland woont is de wereld heel erg klein, letterlijk. Je zit met 1163 inwoners op een stukje grond dat ongeveer 60 vierkante kilometer van onze onmetelijk grote aardbol bedekt. Grote wereldproblemen als de olievlek in de golf van Mexico gaan aan je voorbij want ons probleem is dat de komkommers vandaag op waren in de supermarkt en dat is hele andere koek. Dichterbij huis en dus raakt je dat enorm. Nu sta ik er zelf niet om bekend dat ik heel veel komkommers verslind maar toch, het is wel het gesprek van de dag en dan is het nog niet eens komkommertijd want het hoogseizoen is nu nog steeds in volle gang.

Impa gaat op vakantie, misschien wel hier naartoe, je weet het niet. Zo bezien is vakantie toch ook maar een bizar verschijnsel. Ik ga als ik even weg wil naar Texel, Arcen of Schiermonnikoog maar voordat ik echt weg kan ben ik dagen gestressed om alles af te hebben zodat ik ook rustig weg kan gaan. Na twee dagen is de pijn uit mijn lijf verdwenen en begin ik mijn vakantiebestemming wat te verkennen en net als het leuk wordt kan ik weer naar huis terug want voor mijn gevoel kan ik nooit langer dan een week weg. En dat terwijl ik vroeger gewoon naar Vlieland op vakantie ging en dus eigenlijk nog steeds alles om me heen heb wat vroeger voldoende was om te ontspannen. Na de vakantie heb ik twee maanden financiële stress want vakanties vallen altijd duurder uit dan vooraf begroot en voor je het weet ben je dan al weer aan vakantie toe om de vorige te vergeten. Het is een soort vicieuze cirkel, met in het midden een centrale as van het sociale netwerk waar je eigenlijk aan wilt ontsnappen maar waar je niet van los wilt komen.

Vakantie is veranderd sinds de invoering van de Euro. Voor mij begon vakantie pas echt als je je geld had gewisseld. Guldens werden marken, franken of ponden en de koffie hoort tijdens de vakantie nooit zo te smaken als thuis. Op vakantie is baggerkoffie goed genoeg, maar daar wil je dan niet met je eigen euro's voor  betalen.

3 opmerkingen:

Lian Reuvekamp zei

De kunst is thuis te zijn alsof men op reis is. (heb ik niet zelf bedacht hoor; godfried bomans). Leuk einde. Graag gelezen.

quirk zei

Dat wisselen, dat mis ik ook! Maar het is een goeie smoes om naar Scandinavië te gaan. Daar willen ze die stomme euro gelukkig nog steeds niet. :)

Tineke zei

Vlieland is en blijft het vacantie-eiland, klein en overzichtelijk en waar rust, geen stress, lekkere koffie, euro's allemaal geen probleem is