05 augustus 2010

Kijken doe je met je ogen, zien met je hart

Mijn lief is jarig. Ik heb tussen de spulletjes van mijn moeder twee tubes drukinkt gevonden en wil een linosnede maken. Ik teken een vlieger met een wervelende staart vol strikken en snijd de tekening uit de bovenste laag van een klein stukje linoleum. Ik heb thuis geen drukpers dus ik leg een vel papier op het met inkt ingerolde stukje lino en wrijf er stevig overheen met de bolle kant van een houten lepel. De inkt komt er dik vanaf, veel te vet, maar dat maakt niet uit. Alle afdrukjes zijn anders en bij andere exemplaren tekent de afbeelding zich fijner af maar lijkt de grijswaarde van de dunnere laag inkt wel een slechte fotokopie. Ik druk de vlieger af in okergeel, de enige kleur die ik heb naast het zwart. De strikken zijn het wit van het papier en tekenen zich in de prent af tegen een zwarte hemel. Het is een vlieger van licht en ook al is het een beetje een onhandige poging, ik ben toch best in mijn nopjes met het printje.

Ik brand voor mijn lief een schijfje met nummers uit mijn cd-verzameling. Af en toe geef ik hem zo'n cd'tje voor al die uren dat hij uit Nijmegen naar me toe komt rijden. Hij zal het pakje wel meteen herkennen aan de vorm, maar dat maakt niet uit. Een mens kan nooit genoeg mooie muziek hebben. Ik maak voor het cd-hoesje een omslag van bruin papier en plak de linoleumsnede van de vlieger op de voorkant. Het okergeel van de vlieger kleurt mooi bij het bruine papier. Ik pak hem in met wit papier, schrijf er met een dikke stift felicitaties en veel zoenen op en bind er een oranje strik met krullen omheen.

Op de vooravond van zijn verjaardag slaap ik bij mijn lief. Als zijn wekker 's ochtends gaat, zet ik koffie, tover ik een geheimgehouden aardbeiengebakje uit de koelkast en leg ik het cadeautje erbij op een dienblad. Ik steek drie kaarsjes aan op het kleine taartje en serveer hem zijn ontbijt als een eilandje van licht in het donker van zijn slaapkamer.

Hij lacht en gaat rechtop in bed zitten. Hij kijkt naar het cadeautje, herkent de vorm en maakt een grap. 'Is het een vlieger?' 

5 opmerkingen:

Wenz zei

Dat is het mooie van zelf cadeautjes maken, daar sijpelt de liefde vanzelf doorheen, daar kan niets tegenop.

Emilie Kassenaar zei

Wat maak je het mooi, Impa, het leven van jou en je lief.

Maz zei

Haaa! Een vlieger! Leuk dat de geheimhouding gelukt is. En de rest.

pepperfly zei

Wow! Een lief met waarlijk ZZicht!

Impa zei

@Wenz: Yupp, dwars door het cadeaupapier en langs de strik naar buiten.
@Emilie: Dat zouden we ieder moment moeten doen, he?
@Maz: Geheim, maar wel met strenge instructies dat de groentenla niet open mocht :-)
@Pepperfly: Mijn lief verrast mij ook nog elke dag. Een beetje achteloos doen en ondertussen gewoon kunnen toveren.