19 juli 2010

Impa's zomeratelier

Een half jaar lente en een half jaar herfst, klaagde ik. Altijd maar ertussenin. Echte winters en echte zomers, dat hadden wij in Nederland niet. Zoals ze in New York hebben. Of in Berlijn.

Toen besloot het universum mij eens flink te verwennen. Ik zal wel één of andere kosmische loterij gewonnen hebben. Zo eentje waaraan je al vanaf je geboorte meedoet zonder het te weten. En zo eentje waar ze je nooit bericht van sturen als je hebt gewonnen. Je moet gewoon heel goed opletten, dan zie je vanzelf of je al miljonair bent of niet.

Ik won dit jaar de hoofdprijs in de categorie 'Echte winters, echte zomers.' Drie maanden ijs en sneeuw kreeg ik in mijn straat afgelopen winter, en nu is er deze zomer. Elke ochtend als ik de ramen en deuren opengooi, is de lucht zacht. Al die warmte en al dat licht. Ik ben tussen het werken door meer buiten dan binnen en heb al wekenlang geen jas aan gehad. In de tuin ruisen de bomen boven mijn hoofd en de lucht blijft maar blauw, blauw, blauw. Met af en toe een regenbui die met een bulderende lach uit de verste hoeken van de hemel komt donderen.

Ik heb van mijn tuinhuis een provisorisch atelier gemaakt. Tussen de muren en het dak door kun je de lucht zien kieren, dus in de winter zul je daar als kunstenaar langzaam vastvriezen aan je potjes Oost-Indische inkt. Maar voor de duur van deze glorieuze zomer is het mijn toevluchtsoord. De muren zijn wit, de kastplanken bruikzaam leeg en in het midden staat een tafel met een radiootje erop.

Als u mij zoekt deze zomer, zit ik ergens achterin de tuin te tekenen.

5 opmerkingen:

rudy kaals zei

Mooi dat er in die kosmische loterij zoveel winnaars zijn!

Lian Reuvekamp zei

Ha Impa, wat een zonnig geschreven stukje! Vooral de 2e alinea, erg leuk.

pepperfly zei

...en af en toe...komt gij uit dat tuinhuis...en toont gij uw vorderingen...om ook mijn kosmische loterij op te poetsen, hè.

esther zei

Je hebt groot gelijk.

NielsM. zei

Tip! Om inspiratie op te doen voor in je atlier. De tentoonstelling van Fabre in Zwolle(ja, jij zit dichter bij het vuur dan ik)en dan vooral zijn video's/films.
Kus!