28 juli 2010

Impa heeft een netelige kwestie

Brandnetelsoep! Van jonge netels uit de tuin. Hoewel ze ook niet misstaan in een glas op de vensterbank....
had ik dat lekkere, groene soepje toch niet willen missen. 
Zelf maken?

Netels:
Pluk de netels door ze helemaal onderaan bij de steel te pakken, daar branden ze niet. Neem alleen jonge plantjes. Snijd de wortels en het harde stuk steel eraf. Zodra ze bij de bereiding zijn geslonken in hun eigen vocht, prikken ze niet meer.

Soep:
Uitje en knoflook snipperen en fruiten in olie. Brandnetels wassen en met aanhangend water even laten slinken in een pan. Fijnsnijden of -hakken. Bij de ui en knoflook in de pan doen, samen met groentenbouillon en vers gemalen zwarte peper. Even laten koken en dan blitzen tot een glad geheel. Voor het serveren een lepel lichte room erdoor en eventueel knapperige croutons erover.

Yum!

11 opmerkingen:

Wenz zei

Oh jij kunt alles er zo ongelofelijk smakelijk uit laten zien! Bij mij zou je een vuil fornuis met wat drab kunnen fotograferen vrees ik. :P

Maz zei

Zodra wij een tuin hebben ga ik mij inhouden en het eerst helemaal laten overwoekeren voor een heleboel SOEP!!!!!

Polle zei

O! Goed idee! Hoe smaakt het? Smaakt het pepernetelig, of smaakt het frisgroen?

rudy kaals zei

Ow lekker!!

Jet zei

Ik vind het mooie brandnetels, een mooi soepje, mooi schoteltje.. maar oohoook... een prachtige pretty schaduw naast het mooie schoteltje! Wattisdat?

sanneke zei

Ha, lachen, dat maakte mijn moeder vroeger vaak en ooit had dik iets stouts gedaan (geen idee meer wat) en plukte een enorme berg brandnetels om 't goed te maken. :) Maar ben best benieuwd hoe 't ook al weer smaakte!

Impa zei

@Wenz: Hmmm. Klinkt ook als een netelige situatie.
@Maz: Zodra jij een tuin hebt, kom ik erin zitten.
@Polle: Eerder pepernetelig. Maar niet pittig hoor, gewoon heel hartig. Ik had een nogal smaakvolle groentenbouillon gebruikt, dus hij was lekker zout en vol. Maar toch hebben die brandnetels ergens ook wel iets fris. Niet fris, maar helder. Een smaak van groene kruiden, maar niet muf of donker zoals oregano of salie kunnen zijn. Eerder de lading van peterselie, maar dan een heel eigen plantensmaak van de brandnetel.

Hmmmm, ladieda... Pom, pom, pom. Even pauze van deze beschrijving, want zo kan ik nog wel even doorgaan.

Laat ik het zo zeggen: De smaak is precies zoals de kleur groen.

Impa zei

@Rudy: You bet!
@Jet: Ik heb een kitsch plastic mandje op het aanrecht staan waar mijn tomaten en paprika's in liggen. En het licht valt door de rand.
@Sanneke: Wat lief! En wat pijnlijk!
(Hoe het smaakt? Zie hierboven bij Polle. Als je er wijs uit kunt.)

Maz zei

@Impa: Ja graag! Ik hoop wel dat ik je dan kan vinden tussen de overwoekerde brandnetels...

Polle zei

Mooie beschrijving van de smaak. Ben ik dol op! Laatst probeerde ik het verschil tussen zout en zilt in woorden te vatten. Ik kan uren over smaken doorfilosoferen.

Impa zei

@Maz: Help! Hier zit ik! Au au au... Een beetje meer naar links. Onder die hele hoge. Ja, en nu rechtdoor. Oei oei oei...Auw. Ja! Hallo! Glaasje wijn?

@Polle: Dat klinkt als een project voor een bloguitwisseling. Elke eerste dag van de maand: 'De smaak van...(brandnetelsoep!)' Met Polle en Impa als wederzijdse vragenstellers en meesterproevers. Gij zintuiglijk tiep, gij.