11 juni 2010

Een kolibri, dat lijkt Impa wel wat

Het is gedaan met de kleine vogeltjes. In de winter wisten ze me wel te vinden, met al dat zaad en die vetbollen in de tuin. Ik heb eigenhandig de hele Noord-Nederlandse populatie groenlingen, vinken, staart- kool- en pimpelmezen, heggemussen, roodborstjes, boomklevers en winterkoninkjes de lange, barre winter door geholpen. Bescheiden klonk hun gekwetter en getwinkelier vanuit de kale struiken en bomen in de tuin.

Ik weet niet waar ze inmiddels naartoe verdwenen zijn. Waarschijnlijk zitten ze ergens in een spleet of onder een blad op een stel eieren of is er elders in het land een groot kleinevogeltjesfeest waar ze allemaal de horlepiep dansen, maar ik zie ze nergens meer.

Dat geeft natuurlijk niets, want ik heb mijn lief om naar te kijken en ik tuur ook graag door de schutting naar de kippen van de buurman. Heel meditatief hoor, naar kippen turen. U zou het eens moeten proberen. Dat koert en pikt en scharrelt wat rond en voor je het weet heb je tien meditatiepunten gehaald en mag je in één keer door naar het volgende level.

Het is alleen wel jammer dat het nu kennelijk tijd is voor grote vogels. Een buurman van verderop zet op zonnige dagen iets tropisch buiten in een kooi dat de hele dag fiep-fiew! fluit. Alsof het vrouwtjesvogels met korte rokjes langs ziet vliegen. In de boom aan het uiteinde van mijn tuin wonen twee kraaien. In de dakgoot van het tuinhuis houdt een ekster zijn eikelvoorraad, een paar tuinen verderop woont een haan in een stadstuintje en op het platte dak van mijn slaapkamer klossen 's ochtends vroeg een paar houtduiven rond op houten duivenklompen.

Fiep-fieuw.
Kras.
Kraaaaa.
Kukelekuuu.
Roekoekoe. Koekoe.

Nog even en er landen gieren in de gouden regen en er hollen struisvogels door de brandgang. 

8 opmerkingen:

Wenz zei

Hahahahahaa Impa! Ik lach me scheel om je woordkeuze vandaag. :D
Zodra je de eerste struisvogel ziet, wel even laten weten he. Hopelijk zullen zij op struise wijze die haan een toontje lager laten zingen... ;)

Roerganger zei

Vrouwtjesvogels met korte rokjes? Hmz, ik zal mijn blik eens wat vaker omhoog richten.

Maz zei

Bij mij aaqn de overkant woont ook zo'n fiep-fieuw. Ik heb er lang over gedaan voordat ik door had dat het een vogel was....Gelukkig had ik de buurman toen nog niet aangeklaagd....

Caroline Marike zei

Brandgang? Echt?

pepperfly zei

Het lijkt een prachtig gedicht. Nog een paar vogels en je hebt een heuse bundel!

quirk zei

Maar ben je er nu al aan gewend, die haan?

Impa zei

@Wenz: Hahaha! Ja, struise vogels, die moet ik natuurlijk hebben.
@Roerganger: ik denk zelf dat die vogel ze gewoon ziet vliegen.
@Maz: Vogel? Dat denk je maar :-)
@Caroline Marike: Ja. In onbruik en onbegaanbaar, want totaal overwoekerd. Ik weet nog dat ik als klein kind in Groningen speelde in de lange, lege brandgang achter onze huizen. Hij leek eindeloos.Er stonden oranje en gele papavers langs de muren en tussen de tegels. Een poortje leidde tussen twee huizen door naar onze straat.
@Pepperfly: Nog een paar vogels tot een gedicht? Mmmmm. Even denken. Mag ik dan de zwijgvogel, de stiltefluiter en de blauwe rustkruiper?
@Quirk: Wennen in die zin van dat ik heel verstandig leer om me van dingen niet te veel aan te trekken. En dat lukt steeds vaker. Maar ik hoor hem nog steeds. Luidkeels.

Maz zei

@Impa: iiieeeuuuwww!!!! Heb je die buurman gezien? Alhoewel, die vogel... o iieeuuww.