21 mei 2010

Impa was even op Vlieland...



...alwaar ik met mijn lief op de Waddendijk lag. Leg dat maar eens uit, dat met die geur van Waddenslib en de onophoudelijke wind, golfjes die aan de dijk likken en zout op je gezicht en dan dat hele trage, dromerige aanwezig zijn in het moment, in het lichte licht, met je lief onder handbereik. Vogels hebben er gebogen snavels (een kluut kijkt naar zijn snuut en een wulp naar zijn gulp) en bij de bakker viel er een enorme, roodbruine spin uit mijn portemonnee.

En toen mijn lief dan een paar dagen later op de boot stond en ik zwaaide en probeerde om in slowmotion met mijn haar te wapperen, bewaarde ik het schuren van zijn stoppels op mijn wang en volgden er nog een dag of wat op het eiland.


Dagen met die wonderlijke stilte die mij er altijd weet te vinden, waardoor het gonzen in mijn lijf verstomt en er iets helders voor in de plaats komt dat helemaal leeg is en boordevol, tot mijn zolen planten en mijn palmen stromen. Met de begroeting van Vlielandse vrienden, altijd gastvrij en hartelijk, en met onverwachte gesprekken die zomaar een halve nacht en een fles rose duren. Met mijn handen in hondenvacht, fluisterend.

8 opmerkingen:

Maz zei

Die Waddeneilanden, daar is iets mee. En zij die dat niet weten missen iets fundamenteels in hun leven. Het is bijna een andere universum. Ik ben zo blij dat ik deze zomer weer naar Vlieland mag!

Impa zei

@Maz: Ja! Gelukkig voor wie dat niet weet is dat 'fundamentele' wel op ontelbare plekken in het leven te halen. Maar voor mij ligt het op Vlieland!

pepperfly zei

Ik breng deze zomer iemand voor het éérst naar een eiland (het wordt waarschijnlijk niet Vlieland, want dát vind ik echt geschikt voor meerdere dagen, en we hebben maar één dagje)...ongelooflijk dat iemand er nooit geweest is. Dat denk ik iedere keer als ik zoiets hoor.

Maar. Kluut en wulp. Ik ga ze eindelijk eens uit elkaar houden. Thanx!

;-)

Roerganger zei

Als het half zo mooi was als je het beschrijft of een kwart zo mooi als je foto's, dan nog moet het goddelijk zijn geweest.a

quirk zei

Ah, zalvend en zaligmakend Vlie, ik was er nu weer even door je heerlijke blog!

Maz zei

@Impa: Klopt. Je hebt het ook op Schier en in Schalkhaar. En vast wel op meer plekken, maar die weet ik dan weer niet.

Anoniem zei

Maandag ga ik daar trouwen met mijn lief. Mijn lief die ik daar ooit vond. Door omstandigheden helaas verhuisd naar een beetje meer vaste grond. Toch zeggen we daar weer ja, tegen elkaar en tegen het leven. Familie en vrienden zien zo nog een keer, hoe heerlijk wij het daar hadden elke dag weer. En wie er nooit is geweest, die is niet besmet met het o zo gevaarlijke Vlierus, zoals dat heet. Ik zeg prijs je gelukkig... want eenmaal weer thuis... dan wil je weer en meer en nog een keer, aaah toe wanneer gaan we, ooooh komop... Ik ben een junkie, verslaafd... en zonder die kick... dood ongelukkig.

Dus een tip aan alle toekomstige Vlieland-gangers: DOE HET NIET!!! ;)

Impa zei

@Anoniem: Wat heerlijk! Heel erg gefeliciteerd en een prachtige dag gewenst.