15 maart 2010

Impa en de vliegbolletjes

Eerst schoten de tranen me in de ogen omdat hij zo schattig was. Die tranen veegde ik weg. Daarna schoten de tranen me in de ogen omdat ik zo hard naar hem moest turen dat het pijn deed. Hij is namelijk heel klein en hij zit nooit stil.

Winterkoninkjes zijn óók schattig als je niet van vogels houdt. En ook als je nooit iets schattig vindt. Het zijn bruine bolletjes, gemaakt van veertjes. Die vallen elke dag vliegend door de schutting, van plank naar plank, gaan laag bij de grond op zoek naar iets te smikkelen en besluiten op goede dag in de vensterbank een minuutje in de zon te gaan zitten.

(Het schrijven van dit stukje duurt heel lang, want ik val steeds om door de hoge schattigheidsfactor. En dan hebben we het dus alleen nog maar over het je visueel voorstellen, he? Nog niet eens over de dagelijkse real-lifegebeurtenissen in de echte tuin.)

*Bonk* (Ging ik weer.)

Bent u er nog? (Ik denk wel eens dat ik de enige ben  die vogels stoer vindt. Op Quirk na misschien, want die houdt ook van bejaardenlegpuzzels).

Nu heb ik gelezen dat winterkoninkjes zo klein zijn dat groepen winterkoninkjes in koude nachten tegen elkaar aan kruipen om warm te blijven.

*Bonk*

Er bestaan dus plekken waar die veerballetjes tegen elkaar aan kruipen. Eentje is ongeveer zo groot als een flinke pepernoot. Als er dan hele groepen tegen elkaar aan kruipen, hebben we het nog steeds maar over een gebied zo groot als een gevulde koek. *Bonk* *Bonk*

Dit is te schattig voor mij. Ik hou op met me dat voor te stellen. In plaats daarvan ga ik mijn winterkoninkje zelf onderdak bieden. Nestje in het voorjaar, slaapplek in de winter. Jeeeeej!
(foto vivara.nl)

Wat ik trouwens ook las: 'Het mannetje maakt meerdere, vrijwel geheel gesloten nesten, waarvan het vrouwtje er eentje kiest om aan de binnenkant te bekleden met veertjes en ander zacht materiaal.' (vogelvisie.nl) 

Mooi systeem. Ahum.

En tot slot, lieve lezers: Vertel mij meer, Impa! en: Hoe klinkt dat, Impa?

*Bonk* (damn)

21 opmerkingen:

Wenz zei

*boink* Nu val ik niet alleen om van de schattigheid (gut, zo'n kluitje pluisjes, kán het nog schattiger?!) maar ook van het lachen om jouw geboink. :D Dank voor de vrolijke noot zo op de maandagochtend. :)

Impa zei

@Wenz: Hahahaha! 'Kluitje pluisjes'! Hahahaha!

NielsM. zei

Zo, zet dat maar eens op repeat! Mijn lente is begonnen!

Polle zei

Ik ben ook van de stoere vogels! Ik kan uren kijken naar de vogels in mijn tuin.

Maar misschien is dat ook omdat ik nogal apathisch ben aangelegd.

Hoe dan ook, tip in de categorie stoere kleine vogels: de staartmees.

MarsMania zei

Staartmees! Wilde ik je ook op wijzen. Vliegende pingpongballetjes.

Mirjam Kakelbont zei

Hallo Impa
Via Emilie kwam ik op jouw site terecht. Je schrijf leuk!
Vanmiddag zag ik tijdens hardlopen voor het eerst van 't jaar de kieviten harstochtelijk buitelen. Ik werd er helemaal vrolijk van! (ze zijn veel later dan vorig jaar, dus ik vroeg me al af waar ze bleven...)
Grrroetjes en ik kom vaker langs

Mirjam Kakelbont zei

Voor de eerste keer en dan twee reacties achterlaten is wat overdreven; met deez erbij zelfs drie.
Mijn excuses.

Karien zei

Ik las 'hij is namelijk heel klein en hij zit nooit stil,' en ik dacht even dat het over mijn zoon ging. Maar dat kan nietm want die ken jij helemaal niet. Maar dit verhaaltje vond ik ook heel leuk!

susandeverzameling zei

Ik vond mezelf herhaaldelijk op de grond naast mijn stoel tijdens het lezen. Bijzonder onhandig, omdat ik dan ook soms op de verkeerde plek weer inhaak en dan opnieuw lig...

Fijn (!) schrijf jij!

quirk zei

Ik was vrijdag op een crematie.
En terwijl we wachtten tot de groep voor ons hun geliefde in de oven had geschoven zag ik een vogeltje.
Voor het raam.
Dat keer op keer tegen het raam opvloog.
Hoe vaak we hem ook weg joegen.

Een suïcidaal vogeltje bij een crematorium.

Dus ja, Quirk houdt erg van vogeltjes.

Impa zei

@Polle en MarsMania: Jaaaaaaa, staartmees! Die heb ik ook in de tuin! Iemand anders had een keer een foto van een staartmees op zijn blog en die staat nu op mijn netvlies gebrand. Daardoor kan ik soms niet goed zien, door die mees op mijn netvlies, bijvoorbeeld als ik autorijd. Maar kom daar maar eens mee aan bij de politie als je door rood bent gereden.

Google die vogel, mensen! S t a a r t m e e s . En hou je vast aan je stoel.
@Mirjam: Gelukkig kondigde je het in je eerste reactie al aan :-)
@Karien: Dank!
@Susan: Haha! Fijn dat jij dat vindt.
@Quirk: Allemachtig, Quirk. Wat een verhaal. Dat verzin je toch niet.

quirk zei

I know! We hebben er met zijn vijven gefascineerd naar zitten kijken, heel bizar!

quirk zei

Volgens mij was het deze.

Impa zei

Geen wonder. 'Keep doing it'. Die houdt nooit meer op als hij eenmaal begint.

quirk zei

Hahaha! Ja dat zal het geweest zijn!

Maz zei

Ik word helemaal blij van binnen op mijn after-birthday-weer werken-wanneer wordt het nou eens lente!-dag.

Impa zei

@Maz, jij wist dat nog niet maar ik heb dat geregeld: jij blijft gewoon jarig. Niet onbeperkt hoor, gewoon tot je volgende verjaardag en dan zien we wel verder. (En even tussen ons: ik kan er nog niet teveel over loslaten, maar maak je over die lente ook maar geen zorgen.)

Monique zei

Haha, grappig geschreven. Waar een mens al niet door geinspireerd wordt...boink.

Folkert zei

Lieve Impa,
Het kan nog kleiner en dan heb ik het niet over een tropische robijnkeelkolibiri maar over het vuurgoudhaantje. Hoe kleiner de vogel hoe groter de naam. Stel je eens een vogel voor, kleiner dan de winterkoning en dan moet je bedenken dat zo'n vogeltje nog geringd wordt ook in dit land. 3 gram vogel en een halve gram ring....en toch nog vliegen!

Impa zei

@Folkert: Ja! Die ken ik ook. Het kleinste vogeltje van Nederland. Ik heb hem een keer gezien, een goudhaantje, van vrij dichtbij. Dat is de enige keer geweest dat mijn ogen uit mijn hoofd zijn gerold. Best een rare ervaring. Soms heb ik het gevoel dat ze nog steeds een beetje loszitten.

Maz zei

@Impa: Oh, ik dacht al! Ik voelde me al zo raar op een onjaardag. Maar ik was gewoon nog jarig. Daar wordt de lente alleen maar leuker van!