18 februari 2010

Impa zit er warmpjes bij

Ik deed open. Er stond een man op de stoep. 'Hallo mevrouw ketelonderhoud.' Ik stond daar met de deurknop in mijn hand en dacht: belt er nou een man bij me aan die mij Mevrouw Ketelonderhoud noemt? Hij keek blij. 'Komt het uit?' Ik keek even om me heen. Mij komt meestal een hoop uit, maar waar had hij het over?

Snel deed ik de deur dicht en daarna meteen weer open, want ineens wist ik het. Het was een Mannetje. Joepie! Ik had niet alleen een leasecontract voor de ketel overgenomen maar kreeg er ook een Mannetje bij!

Fluks trok ik de deur verder open, liet hem binnen en vroeg of hij thee wilde. En of hij verder nog iets nodig had. Ladder? Ging ik wel even uit de schuur halen. Dweil, emmer, doekje voor tegen het water? Gereedschapskist? (Had hij zelf.) Kopje thee? Suikerklontje? Nog één? Koekje?

Het Mannetje had een grijze overall aan met de naam van het bedrijf erop. Hij had een flonkerding op zijn tanden, maar ik denk niet dat dat ook van het bedrijf was. En verder was hij jong en vriendelijk. Met goeie handen en een Gronings accent.

Ik heb hem zo lang mogelijk aan de praat gehouden. Over het werk, de wijk, de mensen en de nieuwste technologische ontwikkelingen in verwarmingsketelland. Wist u bijvoorbeeld dat ze nu verwarmingsketels maken die zelf energie genereren? Met een transformator. Je huis verwarmen kost geen stroom meer, binnenkort. Zo'n ketel is voorlopig natuurlijk nog een flinke investering, maar toch. Ik knikte begrijpend.

Het Mannetje en ik zaten dicht bij de verwarming. Zijn telefoon ging hardnekkig over, maar hij drukte hem steeds weg. Het werd donker buiten. De maan kwam op boven de daken. Op de achtergrond snorde de pas onderhouden ketel.

Het geluid van de computer stond uit. Op het Skypescherm was mijn geliefde in Nijmegen brede armgebaren aan het maken.

11 opmerkingen:

Emilie Kassenaar zei

Oh mijn God. Ik zie groen van jaloezie. Mijn mannetje (oud, krom en met een Amsterdams accent) is vorige week geweest omdat het water uit de ketel op onverklaarbare wijze 'oploste'. Mannetje deed zijn plasje erover en ik was blij. Tot gisteren...lek in de ketel, weer een plas water op de grond. Mannetje probéért deze week nog langs te komen...

NielsM zei

Haha is dit een soort equivalent van 'kopje koffie glazenwasser'?

Lian Reuvekamp zei

Als jouw ketel binnenkort een gebrek vertoont, zou dat wel eens geen toeval kunnen zijn... als het een slim mannetje was tenminste.
Leuk geschreven weer!

Monique zei

Wat een heerlijk stukje! Hm...toch maar een ketellease overwegen...

pepperfly zei

Hahaha. Geweldig einde aan dit stukje!

jack of hearts zei

Ik moet binnenkort iets nieuws op ketelgebied dus dan zullen de Mannetjes ook de deur van dit huis komen platlopen.

Maz zei

Mijn ketelmannetjes komen ook elk jaar en maken er steeds een heel waterballet van. Maar ze zijn wel heel grappig met z'n tweeën. Met van die Mannetjeshumor. Leuk voor één keer per jaar.

Impa zei

@Emilie: Pffff. Wat een gedoe. Komt vast goed, toch? Veel kopjes koffie geven, dat maakt milder :-)
@Niels: Hahaha, ja, zoiets.
@Lian: Hm, zo had ik het nog niet bekeken. Je moet het ze natuurlijk niet te zeer naar de zin maken...
@Monique: Thanks!
@Pepperfly: Dank je wel! Ik vond het beeld zelf ook heel grappig, hahaha.
@Jack of Hearts: Meerdere Mannetjes zelfs! Jeeeeej!
@Maz: Heb jij er ook al twee? En je had ook al twee doucheverbouwers over de vloer. Je boft maar.

arno zei

Een Gronings accent ken ik, maar wat zijn goeie handen? Vakbekwaam? Breed en geaderd?

Floor zei

Ha mooi - vooral die laatste zin!

Maz zei

Nog even. Valt me nu pas op. Fluks? Hoe ziet dat er uit?