15 februari 2010

Impa weet wel wat ze schenkt


'Lekkere koffie, Impa', zei de barista. Een barista is iemand die officieel verstand heeft van koffie. Ik flapperde verderop met mijn oren, in de keuken, waar ik de koekjes uit het blik haalde en vijgen en chocola op een schaaltje legde. 'Meestal is die espresso uit zo'n klein potje een venijnig bakje bitter, bij de mensen thuis. Maar deze is echt lekker.' Ik wachtte even met antwoorden. Ik vind mijn eigen bakkies koffie van levensbelang en weet precies hoe ik ze wil zetten. Maar om nou meteen te gaan springen en gillen omdat een barista het met je eens is, dat is natuurlijk niet cool. Niet home-made espresso.

De barista had zijn babyzoon en zijn mooie vrouw bij zich. Eigenlijk had de mooie vrouw de barista bij zich, zo is het eigenlijk begonnen. Toen hij had gezegd dat hij mijn koffie zo lekker vond begon ik me meteen te verspreken. Noemde ik ineens zijn naam als beoogde vader voor mijn kinderen. Gelukkig had ik zijn babyzoon op schoot: dat maakt mij verminderd toerekeningsvatbaar, waardoor iedereen niet zo heel erg schrok van mijn verspreking.

De barista is weer naar huis gegaan met de babyzoon en de mooie vrouw. Door de sneeuw.

Door de sneeuw, weergoden! Begrijpen wij elkaar eigenlijk wel?

10 opmerkingen:

Emilie Kassenaar zei

Meesterlijk. Maar niet die koffie, sorry. Traumatische ervaring was dat voor me. Met die 'moka's', want zo heten die rotpotjes. Ik liet meteen een nederlandse koffiezetter aanrukken en wat denk je? Binnen de kortste keren had het hele dorp zo'n 'macchina tedesca'. (Het verschil tussen Duitsland en Nederland was wat teveel voor ze).

Anoniem zei

Hé, Mohammed hier, de schoonmaker uit Hilversum. Hoe gaat het daar? We missen je hier!

Impa zei

@Anoniem: He, Mo! Het lijkt me op een of andere manier sterk dat jij het echt bent. Of heb je soms een van mijn ex-collega's aan de toetsen zitten? Ik mis jou ook, hoor! Er gaat niets boven vriendelijkheid in de vroege ochtend... Groet!

Maz zei

Wauw, wat een compliment! Die barista maakt dan op zijn beurt weer hele fijne babyzonen samen met zijn mooie vrouw.

Wenz zei

Ha, was Impa zo onder de indruk van haar compliment dat ze spontaan de naam van de complimentmaker op tafel gooide op het verkeerde moment. Hihi, gelukkig waren er genoeg verzachtende omstandigheden in de vorm van baby's enzo... :)

jet zei

:) Al vind ik meteen springen nou juist wel heel cool, wat een leuk stukje. Wij hebben van oor tot oor geglimlacht en de barista zei heel trots: ik ben het onderwerp van dit stukje. Zo rollen de complimenten maar door he.. mooie vrouw bijvoorbeeld, nog zo een. Kus voor gastvrije/goede koffie zettende/zelf ook een ontzettend lekker wijf zijnde impa.

René zei

Heel scherp, Dymph. Ik heb Mo maar even geholpen, maar hij informeerde wel zelf naar je. Het is een goeie vent.

Impa zei

@René: Wat leuk dat hij naar me vroeg! Zeg maar dat ik ook nog af en toe aan hem denk en doe hem de groeten.
En jij? Elke ochtend zo vroeg?

rudy kaals zei

Hier schijnt de zon op de sneeuw. Dat is toch best mooi. :)

René zei

Nee joh, één keer per week. Alleen deze week twee keer. Maar nu weekend!