03 februari 2010

Impa schiet een trans-religieus gebedje

Dat bidden werkt, staat er op hun oranje hesjes. En of ze voor me mogen bidden, vraagt een van hen me in het Engels. Ze staan in Nijmegen op de hoek van de winkelstraat, bidden met mensen en delen rozen uit. Nu ben ik geen christen, maar ik geloof wel in de kracht van bidden. Dat wil zeggen: in de kracht van gebundelde intentie, van gerichte positieve energie, van visualiseren en de vreugde die je daarbij voelt om dat wat je wenst voor jezelf of een ander. Een christen of moslim noemt het bidden, een ander misschien duimen. Of goede vibes sturen. Wensen, hopen, dromen, verlangen...

En als er iemand op de hoek van de straat aan mij vraagt of hij mij iets moois mag toewensen, dan maakt het mij niet uit of hij dat doet in het kader van een religie of helemaal uit zichzelf. Ik bedankte de Engelssprekende oranje-hesjesbidder in het voorbijgaan, stak mijn duim op en riep dat het bij mij allemaal prima liep in de gebedssectie. Maar toen ik aan het eind van de straat bij de supermarkt binnenliep, had ik nog steeds een glimlach op mijn gezicht. En zo'n lichte tintelkippenvel. Kent u die? Die krijg ik van eenvoudige vreugde om mooie momenten.

Dat wilde ik de hesjesbidder eigenlijk nog even meegeven. Dat zijn aanbod voor mij eigenlijk al genoeg was. Dat de intentie daarvan al een gebed op zich was.

Hij keek een beetje verbaasd. 'Maar is er toch niet iets waar je om wilt bidden?' vroeg hij. Ik zei van niet. Behalve dan misschien dat iedereen af en toe zo'n tintelkippenvel moge krijgen, gewoon omdat ie even ergens blij van wordt. Dat kan namelijk, zomaar middden in het geweld van dagelijkse zorgen, zware verantwoordelijkheid en nare wereldgebeurtenissen. Echt. Probeer maar gewoon. Ook als je bidden oncool vindt en blijdschap zweverig.

Alstublieft: hier een gebedje, gratis van Impa voor u.
En ik heb er niet eens een oranje hesje bij aan.

Mijn lief vroeg of er iets was wat ik hem wilde vertellen, toen hij thuiskwam en de roos van mijn oranje-hesjesbidder in een vaasje zag staan.

8 opmerkingen:

quirk zei

Het werkt! Ik word er al een beetje blijer van tenminste. :)

Emilie Kassenaar zei

Wat een mooie post! En wat een prachtig mens ben jij!

RIEKSTER zei

Dank!!

Wenz zei

In gedachten zag ik een groepje bouwvakkers op straat staan bidden - je weet wel, van die mannen in werk-overall en oranje veiligheidsvestje. :) Maar wie het uiteindelijk ook is - goede vibes zijn altijd fijn dacht ik zo! Impa is een lief mens. :)

NielsM. zei

Respect! Dikke respect voor die man in dat vestje. Dikke respect voor Impa. En dikke respect voor iedereen die bid, duimd, goede vibes stuurd,wensd, hoopt, droomd en verlangd.
(en dat 'Dikke'? sja ik ga teveel met 18 jarigen om)

Lian Reuvekamp zei

Wat een leuk geschreven stukje Impa! Ik word er vrolijk van, de intentie straalt nog steeds!
groet, Lian Reuvekamp

Maz zei

Ik krijg altijd tintelkippevel van jou. En goede vibes. En dat mag inderdaad wel eens hardop gezegd worden!

Jet zei

Aaaaamen to that

(en al het bovenstaande)