04 januari 2010

Impa hoort ze bluppen

Ik hoor een geblub aan de andere kant van de woonkamer. Een aangenaam geluid om bij te zitten tikken. Ergens in de zijkant van mijn achterhoofd denk ik: 'Dat zijn de vissen.' Drie zinnen later kijk ik op van de laptop. Ik heb helemaal geen vissen. Toch vond ik het heel gezellig dat ze er even waren. Heel vanzelfsprekend, ook. Bij nader inzien blijkt het smeltende sneeuw te zijn, buiten. Geen blub, maar drup.

In het huis in Stockholm waar ik mijn zomers doorbracht, werd ik midden in de nacht wakker met een zwaar gevoel op mijn borst. Ik voelde poten op mijn borstkas, stap voor stap. Er liep iets zwaars over mijn borst omhoog, heel doelgericht en langzaam. Ik kreeg het benauwd. Ik wist precies waar ik was maar kon mijn ogen niet openen en kon me niet bewegen. Toen ik bang begon te worden, dacht ik: 'Duh. Dat is natuurlijk de kat', en viel weer in slaap. 

's Ochtends dacht ik eraan terug, in het Zweedse zomerzonlicht dat door de lichtblauwe gordijnen viel. Er woonde daar helemaal geen kat.

10 opmerkingen:

sanneke zei

och, Impa, 't was natuurlijk een prins, vermomd als grote groene kikker! Je hoefde 'm alleen nog maar even te kussen, maar jij sliep liever verder...

Wenz zei

Ha dat is eigenlijk wel heel mooi, dat jouw geest de fantasie gebruikt om je gerust te stellen. Vissen en katten, daar waar ze helemaal niet zijn. Dat is pas een staaltje geruststellen. :)

assyma zei

je mediteert waarschijnlijk zonder het zelf in de gaten te hebben.

deze gave daar zou ik zelf ook wel over willen beschikken, mijn geest is altijd wakker, ook s'nachts, heel lastig.

Impa zei

@Sanneke: Nou, dat was dan een behoorlijk creepy prins. Blij dat ik die niet heb ontmoet.
@Wenz: Ja, klinkt wel goed. Beter dan jezelf beren op de weg geven waar ze niet zijn.
@Assyma: Zou het? Welkom hier, trouwens!

Maz zei

Iek! Maar goed dat je je ogen niet hebt open gedaan. Dan is bluppen een stuk vriendelijker en sneeuw vermomd als vissen ook.

Polle zei

Heb je de volgende nacht wel in het Zweedse huis geslapen? Ik ben best een beetje bang voor wandelende katten die er niet blijken te zijn.

quirk zei

Teveel Incubus geluisterd? ;)

Impa zei

@Maz: Ja. Give me bluppen any time.
@Polle: Ik heb er maandenlang gewoond! Ben uiteindelijk op een andere slaapkamer gaan slapen :-)
@Quirk: Dat ken ik geloof ik alleen als film, Incubus.

quirk zei

Dit bandje.
Vernoemd naar dit wezentje neem ik aan.

pepperfly zei

Oeh. Doet me denken aan de Indiaan. (Die kwam bij mij wel eens langs, als ik bijna sliep. Awel. Dat dacht ik toch. Toen