13 december 2009

Impa en Eurosonic


Hoera! De kaartjes zijn weer binnen. Ze waren dit jaar in drie uur uitverkocht, dus het was maar goed dat ik in de aanslag zat voor internet. Vorig jaar moest ik het festival missen, dus ik was vastberaden. Aan mij zou het niet liggen.

Eurosonic heeft de magie van ieder groot festival maar dan met de sparkle van de winter. Want in plaats van dwalen van tent naar tent op een festivalterrein dwaal je van zaal naar zaal in de oude Groningse binnenstad. Van de vele dampende achterzaaltjes in kroegen via de grotere podia als het Grand Theatre en poppodium Vera tot aan de grote zaal van de Stadsschouwburg. Allemaal op loop-en fietsafstand van elkaar.

Twee nachten lang smullen van ruim 200 Europese bands. Nieuwe bands die in het land van herkomst vaak als aanstormend talent worden gezien. Tenslotte hebben Editors, Franz Ferdinand en Kaizers Orchestra de podia van Eurosonic ook gesierd voor hun roem aanbrak. Dit jaar ligt de landenfocus op Noorwegen. Dat is veelbelovend, want Noorwegen is al van oudsher de bakermat van veel prachtigs op muziekgebied. (Mijn favorieten: The White Birch, Ane Brun en Röyksopp.) Dat belooft dus wat.

En voor wie na twee nachten zwerven door de volle zalen van Groningen nog niet moe is van het muziekgeweld, wordt het festival de derde nacht afgesloten met Noorderslag, een festival voor Nederlandse bands in de zalen en op de vele kleine podia van cultuurcentrum De Oosterpoort. Waar je de sparkle van de koude winterlucht weliswaar niet voelt, maar waar het wel lekker dwalen is door de magie van een muziekfestival.

Wat zegt u?

Dat geluid?

Oh, sorry, dat ben ik. Ik sta te trappelen.


(Eurosonic Noorderslag: 14 t/m 16 januari 2010, Groningen. De kaartjes zijn uitverkocht, maar geniet bijvoorbeeld mee op de website van 3voor12)

6 opmerkingen:

sanneke zei

Je gaat gewoon the XX zien. Geniet je ook een beetje voor mij? Ik word elke ochtend wakker met ze. :)

Maar dat logo van Noorderslag, dat is gewoon hartstikke gejat van de Pixies P. Dat kan natuurlijk niet.

Impa zei

@Sanneke: the XX? Ga ik checken.

jack of hearts zei

Oh shit 'k ben dus alweer te laat voor kaartjes. The XX is trouwens een goede tip...

sanneke zei

The xx, best om je lief er mee naar toe te nemen, want het zou wel eens broeierig kunnen worden en dan wil je wel iemand achter de hand hebben om mee te zoenen. :)
Hier, een klein acoustisch voorproefje:http://www.youtube.com/watch?v=cK_EviAzx_Q&feature=related

quirk zei

Ja the XX moet je zeker even gaan kijken. En Charlie! Charlie komt ook! En maar liefst twee bands met een pony erin. Dat moet prachtig worden. *jaloers*
Een van mijn Grote Favorieten komt ook uit Noorwegen: Motorpsycho!

Impa zei

@Jack: I'm afraid so...
@Sanneke: I like! Ook bij Jools gestaan, zag ik.
@Quirk: Kataklop...