11 oktober 2009

Impa stelde gewoon een vraag

'Als je in Groningen de Blokker binnenkomt, houdt iemand de deur voor je open. Eerst word je rondgeleid zodat ze je kunnen laten zien waar alles staat en daarna vragen ze of je misschien koffie of thee wilt en of je nog vragen hebt.'
'Serieus?' vroegen Vriendin M. en vriend A. verbaasd.
'Nee', zei ik. 'Natuurlijk niet. Maar ik heb laatst wel een vraag gesteld in de Blokker.'
Geschrokken keken Vriendin M. en Vriend A. op van hun ontbijt.

Ik was een beetje in elkaar gedoken naar de Blokkermedewerkster toe gelopen, gewoon met mijn armen een beetje afwerend voor mijn gezicht, en toen ik haar had gevraagd waar de rollen kastpapier lagen, wilde ik er heel snel aan toe voegen dat het me echt heel erg speet dat ik iets kwam kopen, maar toen had ze ineens neergelegd wat ze in haar handen had. Ze had me even nadenkend aangekeken en toen gewezen met haar vinger. Ik had hem niet durven volgen en had haar gezicht in mijn vizier gehouden. 'Daar,' zei ze, 'achter dat schap met badkamerspullen rechtsaf en dan loopt u er vanzelf tegenaan.' Ze keek me afwachtend aan. Ik wist niet wat ik moest doen. Hoe kon dat nou? Was het een afleidingsmanouevre? Had ze met een onzichtbare druk op de knop de manager gewaarschuwd? Of had ze me glimlachend keihard de verkeerde kant op gestuurd? Want waarom keek ze niet vermoeid, verveeld of verontwaardigd? Ze was toch aan het werk in de Blokker? En ik had haar toch zojuist iets gevraagd?

Vriend A. en vriendin M. keken me ademloos aan. Ik was in mijn nieuwe woonplaats in mijn eentje de Blokker binnen gestapt. Ik was nog dapperder dan ze dachten.

Wat blijkt? Het ligt niet aan de Blokker. Kennelijk werken er bij de Blokker ook mensen die het geen klotestreek vinden als je ze iets vraagt. Die bereid zijn om je te woord te staan en te helpen. Die vriendelijk zijn. Jawel, u leest het goed. Vriendelijk. Zou het dan aan... aan Utrecht gelegen hebben? Waar ik al die jaren met zoveel liefde heb gewoond maar waar je alleen naar de Blokker gaat als je een extreem laag zelfbeeld hebt en een ziekelijke behoeft om dat te laten bevestigen? Om je te laten afsnauwen of domweg negeren?

Vriendin M. trippelde na het ontbijt door de keuken in een grote handdoek en sprong onder de douche. Vriend A. ruimde de ontbijttafel af. Ik deed de afwas. Vanonder de douche kirde vriendin M. dat het zo gezellig was (want dat doet ze, als ze het gezellig vindt). En gedrieën zongen we heel hard mee met Bishop Allen, terwijl we onderwijl dachten aan de Blokker en hoe de wonderen de wereld nog niet uit waren.

11 opmerkingen:

Polle zei

(Ha fijn, ik kan een mutsreactie plaatsen) Ken je de Blokker op WC Overvecht in Utrecht? Die is echt hell! Nee, dan de Blokker in Harmelen, die wordt bemand door een alleraardigst echtpaar. Het is bijna een uitje om daar naar toe te gaan. Ware het niet dat ik er niet zo vaak iets nodig heb. Tja, je kunt niet alles hebben in het leven.

pepperfly zei

Er gaat niets boven (Blokker) in Groningen. Of gaat dat àl te ver?

Maz zei

Het is zo jammer dat ik heel af en toe per se iets wil wat alleen bij de Blokker te koop is. Want dan moet je wel. Brrrrrr.

Kirde. Kirde ik? Dan moet het wel echt heel gezellig zijn geweest!

Frommel zei

Bij de Blokker hier in het buurtwinkelcentrumpje werkt een mevrouw waar ik altijd spontaan medelijden mee krijg als ik daar dvd-erretjes kom kopen. Zo ongelukkig ziet ze er uit.

Overigens zou ik ook zo kijken als ik in het buurtwinkelcentrumpje zou werken. Ik kan haar dus niet echt ongelijk geven en hoop alleen maar dat mochten de rollen ooit omgedraaid zijn dat ze dan ook een beetje medelijden met mij zou hebben.

esther zei

Het ligt aan de plek... randstad is nu eenmaal niet lief. Noorden wel. Meer.

quirk zei

Ja nee mensen, het gaat dus alleen om de Blokker in Utrecht he, niet om heel Utrecht! Want Utrecht is fijn. Maar inderdaad, het personeel in de Blokker hier is niet al te geweldig. Het personeel van de Stamppot to go daarentegen staat nu al hoog in het vaandel. :)

Impa zei

@Polle:Zo klinkt het helemaal als de buurtkruidenier.
@Pepperfly: Dat is misschien inderdaad wel meteen heeeeel euforisch.
@Maz: En dat was het ook.
@Frommel: Ze voelen zich ook oprecht allemaal verveeld, vermoeid of verontwaardigd. Dat is ook best naar voor ze. Maar is het dan wel handig dat je dan zo'n publieke baan kiest?
@Esther: Ja, dat is het ook. Jij weet er alles van.
@Quirk: Zeg, loop je nou overal een beetje reclame te maken? Hoorde trouwens vanochtend dat ze door een stampotter in Nijmegen voor de rechter gesleept worden.

quirk zei

Ja ik heb intussen aandelen. ;)
Ik hoorde het van Maz ja, van die aanklacht! Potdomme, daar gaat mijn potje proeven!

Louise zei

hihi, heel leuk cynisch geschreven

Hans zei

Ik was vanmorgen bij Blokker op het Damrak in Amsterdam (hartje Randstad toch wel). Ik vroeg enigszins bedremmeld aan de verkoopster, die achter een pilaar bezig was dozen te openen, waar ik de universele afstandsbediening kon vinden. Ze antwoordde niet meteen maar zei eerst "Goedemorgen, meneer", waarop ik betrapt reageerde met "Goedemorgen, mevrouw". Vervolgens kwam ze achter me aan om te vragen of ik het kon vinden. Een andere dame spoedde zich naar de kassa zodat ik meteen kon betalen.
De les: Misschien als je een verkoopster (m/v) op een normaal menselijke manier benadert, krijg je ook wel een normaal menselijke reactie. Zelfs van een Blokker-medewerker.

Groeten uit de Randstad.

Impa zei

@Hans: Men leze deze logjes vooral met een korreltje gevoel voor ironie... Die overigens ook afdruipt van dat 'Goedemorgen, meneer'. En daar ging dit logje - ironisch genoeg - nou precies over.
Maar toch bedankt voor de les.