27 oktober 2009

Impa en de mooie dingen

Impa googelde "mooie dingen zijn goed voor de ziel" en kreeg geen hits. Zo kan het niet langer. Want mooie dingen ZIJN goed voor de ziel en het zou fijn zijn als ook de googelende medemens daaraan herinnerd zou blijven. 

Morgen hang ik met de geleende boor - die wordt geleverd met twee paar bijbehorende spierballen inclusief gezelligheid, ook inzetbaar in de herfsttuin - dierbare lijstjes en schilderijtjes op in mijn nieuwe huis. Na jaren in een doos krijgen ze in de nieuwe ruimte van leven weer een eigen stukje muur. Zodat ik tussen de wanden kan gaan zitten glimlachen - want dat moet ik nou eenmaal steeds in dit huis - en kan voelen dat mooie dingen inderdaad goed zijn voor de ziel. 

Maar het kan ook andersom. Dingen die goed zijn voor de ziel zijn ook mooi. Neem bijvoorbeeld het urenlang vasthouden van een heel klein jongetje. Laten we zeggen een jongetje van een week of twee oud, met een groen mutsje op, dat slaapt, gaapt, fronst, in zijn slaap mijn vinger grijpt en heel lekker ruikt. (Mijn lief zegt dat die geur speciaal is ontworpen om vrouwen te bedwelmen: nou, dat werkt dus.) Dat vasthouden van zo'n jongetje helpt het hele energiesysteem aarden, hup de grond in met die wortels, tot de hele boel weer op z'n plek zit. Als dat niet goed is voor de ziel dan weet ik het niet meer en verhip: dat jongetje was vandaag het prachtigste schepsel dat ik ooit heb gezien.

PS. Poezen die fluitend om zich heen kijken en ondertussen met een pootje je beschuit met muisjes van je schoteltje trekken omdat je net even niks kunt doen vanwege twee armen vol slapende pasgeborene, zijn niet goed voor de ziel. 
PS.PS. Hoewel ik daar eigenlijk de schoonheid ook wel weer van inzie. De besnorhaarde smiecht. 

9 opmerkingen:

Maz zei

Haha, fluitende poezen. Ik hoor duidelijk de pompiedompiedom van achter de snorharen in jouw stukje. Heel goed voor mijn ziel!

Jet zei

Staren naar een slapend jongetje van een paar weken oud is het allermooiste dat er is :) En dierbare lijstjes en schilderijtjes moeten bekeken worden door moi! Spoedig! Liefs!

Mijn woordverificatie-woord is pessust. Best een mooi woord. (en mooie dingen zijn goed voor de ziel, dus ik vermeld het maar even)

pepperfly zei

De besnorhaarde smiecht werd de eerste grote glimlach van vandaag! Dank!

Impa zei

@Maz: Ja, pompiedompiedom ja! En daarna het tikketikketik van talloze blauwwitte muisjes op de parketvloer.
@Jet: Die lijstjes blijven hier als het goed is wel even hangen, en die ga je vast nog heel vaak zien! Welkom!
@Pepperfly: En daar moest ik dan weer om glimlachen. Dank!

juna zei

Prachtige stukjes over prachtige zieledingen onstaan er hier, vanuit jou nieuwe plekje in Groningen.

Wat heb je een goede stap gezet!

juna zei

Jouw nieuwe plekje moet dat zijn, natuulijk. Het plekje van jouw.

Emilie Kassenaar zei

Heel mooi gezegd! Veel geluk in de witte kamer en als de boor met spierballen misschien tijd over heeft...?! Toch ook voor herfsttuin?

Impa zei

@Juna: Zo voelt het ook!
@Emilie: Hahaha! Ja, ik zal een goed woordje voor je doen.

Folkert zei

Zijn het niet juist poezen die ons moeten vertellen hoe de wereld zou moeten zijn. Lekker slapen, zo nu en dan mens opzoeken om geaaid te worden, even buiten kijken en als er toevallig een vette muis op je pad komt spelen tot het eten mals is...en het eerste wat je als mens met een groen mutsje op leert als je oren horen wat je hersenen kunnen omzetten naar bruikbare taal: "je mag niet met je eten spelen hoor..." Een poes laat zich er niet minder door worden, gelukzalig verteerd het de met spel en sport verkregen vitamientjes.