29 september 2009

Inwendig dan ben je dat wel

Impa hoorde een man op de radio. Zijn stem kraste van ouderdom. 'Eenzaam, eenzaam... Dat is een heel moeilijk woord voor mij, dat zal ik nooit gebruiken. Het wil nait zo, zeg ik wel eens. Als Groninger doe je dat niet, wil je dat niet. Maar inwendig, dan doe je dat wel. Dan ben je dat wel. Alleen zeg je dat niet tegen een ander.' Hij zweeg even. 'En doar blief ik bie.'

Vroeger was Impa's huis een drugspand. Buurman P. vertelde dat er de hele nacht mensen aan de deur kwamen en dat er zwervers in het tuinhuis sliepen. Uiteindelijk is het huis door de politie ontruimd en is de drugdealer eruit gezet. Al zijn bezittingen kwamen in de tuin te liggen. Er zaten zelfgeschreven gedichten tussen. 'Daarna is één van de zussen er komen wonen', zei Buurman P. 'Eén van de zussen?' vroeg ik. We stonden in de tuin van Buurman P. en keken naar zijn kippetjes. 'Ja,' zei Buurman P, 'de andere zus kwam aan de andere kant naast me wonen. Ze riepen de hele dag over de schutting tegen elkaar dat de koffie klaar was.' Buurman P. had de eigenaar van het drugspand nooit gesproken toen die er nog woonde, tot hij op een nacht zat te kaarten met een vriend en om middernacht de deurbel hoorde. Het was de buurman van het drugspand. Hij zei: 'Vandaag is mijn 50e verjaardag. Willen jullie een biertje met mij drinken?'

Er zitten nu geen zwervers meer in het tuinhuis. Wel heel veel spinnen, maar of die er ook slapen... Ik zou zelf geen oog dicht doen met al die pootjes.

12 opmerkingen:

jack of hearts zei

Zouden spinnen mensen nou ook zulke griezels vinden dat ze er niet van slapen?

Louise zei

spannend, een huis met een verleden. Nog nooit een zwerver gehad die nog eens kwam aanbellen?

Maz zei

Ja leuk ja, radio Noord.

Misschien liggen er nog gedichten in de tuin. Ergens onder geraakt. Naast dat elfje ofzo. Al gevonden?

Impa zei

@Jack: Ik heb altijd het gevoel dat spinnen zich van niet zo heel veel dingen iets aantrekken.
@Louise: Nee, het is al een hele tijd geleden en drie bewoners en een paar flinke opknapbeurten later is er van dat verleden niet veel meer zichtbaar.
@Maz: Nog geen elfje te bekennen. Er staan wel veel meer tuinkabouters in de tuin, sinds ik er ben komen wonen :-)

Frommel zei

Mijn huis is een wietkwekerij geweest. Behalve het container voor de deur bij de ontruiming verhaal van de beneden buurvrouw heeft dat verder helaas geen spannende verhalen opgeleverd.

Wenz zei

Was dat biertje uiteindelijk gedronken? Toch best innemend eigenlijk, om dan halverwege de honderd toch een soort contact te willen hebben met de buurman, en niet je avond met drugsverslaafden door te willen brengen.

rudy kaals zei

Het woord niet uit spreken, maakte de eenzaamheid alleen maar groter. Ik word verdrietig als ik dat lees. Blij dat jouw buurman toch bij je aan heeft geklopt. Hij doet me een beetje aan mijn buurman Horst denken. Ach die arme, eenzame buurmannen. Ze weten precies wat er gebeurd, maar maken zelf niets mee.

pepperfly zei

Woooo. Je hebt zelfs een tuinhuis waar je in kunt slapen? Of is dat inmiddels plat?

Impa zei

@Frommel: Kon je het nog ruiken toen je er kwam wonen?
@Wenz: Ik weet niet of ze ook wat hebben gedronken. Ik zal het de buurman nog eens vragen.
@Rudy: Ja, die eenzaamheid is hartverscheurend...
@Pepperfly: Het staat er nog! Maar om er te kunnen slapen, zou het wel flink dichtgetimmerd moeten worden. Dat laat ik vooralsnog aan de spinnen over.

Polle zei

Bijzonder als de geschiedenis van je huis je verteld wordt. Maar die laatste zin: hoe kom je daar nu op? Ik vind het een geweldige overweging, daar heb ik nu nog nooit over nagedacht. Ga ik vandaag eens doen.

Frommel zei

@impa. Helaas tussen mijn bewoning en de kwekerij zat nog een bewoner. Ik heb er wel een verzegeling van de electriciteitsmeter aan over gehouden en een aantal hele grote bouten dwars door het plafond waar de lampen aan gehangen hebben.

Impa zei

@Polle:Hahaha! Wat heerlijk om mensen aan het denken te zetten. Ben benieuwd of er nog inzichten uitrollen :-)
@Frommel: Grote bouten in het plafond? Ik hoor een hangmat schommelen...