14 juni 2009

Impa legt zichzelf het zwijgen op

Wie niet stemt, moet ook niet klagen over politiek. Ik vind het een mooi systeem, die democratie. Dat we met z'n allen doen van meeste stemmen gelden. Mensen die roepen dat het geen zin heeft om te stemmen, hoeven heus niet mee te doen. Maar zeur dan ook niet dat de rest het niet goed doet. Sterker nog: aan een systeem waar je vruchten van plukt als vrede en veiligheid (betrekkelijke begrippen, ik weet het, maar in ons land toch niet het allerbelabberdst) en waar je recht hebt op een naar omstandigheden zo goed mogelijk geregeld stelsel van - bijvoorbeeld - zorg en onderwijs, mogen ook best een paar plichten kleven. Belasting betalen bijvoorbeeld, zodat we met z'n allen zorgen dat er een potje is waar voor ons allemaal die vrede en veiligheid, die zorg en dat onderwijs uit betaald kunnen worden. En je stem uitbrengen: ook zo eentje. Omdat we met z'n allen afspreken dat we het met z'n allen samen willen bepalen. Je hóeft niet mee te doen, maar zanik er dan ook niet over. Blijf vooral constructief meedenken, maar roep niet alleen dat anderen het niet goed doen als je zelf niet meedoet. 

Waar ik naartoe wil: ik heb geen recht van spreken meer. Ik heb vorige week voor het eerst sinds ik de stemgerechtigde leeftijd heb bereikt, niet gestemd. En het was gewoon helemaal m'n eigen stomme schuld. Ik ben het vergeten *duikt een beetje in elkaar*. Ik moest ergens naartoe wat ik zó spannend vond dat zelfs het stemmen er - voor het eerst van m'n leven - per ongeluk door uit m'n hoofd is gekukeld. Uitgerekend bij deze Europese verkiezingen waarvan de uitslag zo bedroevend was. Want ik heb wellicht in Europa maar een klein stemmetje, het is er wel mooi één. En ik had hem zo gaag willen laten horen.

Diep, schaam ik me.

Diep. 

3 opmerkingen:

Wenz zei

Impa, een schrale troost: aangezien ik tegenwoordig in het Belgische vertoef terwijl ik Nederlandse ben, kreeg ik een fijne brief een maandje geleden, eentje die repte van 'u mag ook stemmen, zeker weten, vul alleen even uw handtekening in en stuur dit briefje dan terug'. Je raadt het al...

Ik ook diep.

Maz zei

Ik had bijna niet gestemd omdat het onhandig uitkwam. Toch maar gedaan omdat ik ook vind dat het moet. Maar Impa, ok het moet, maar spannende dingen zijn een goed excuus.

juna zei

Precies. Spannende dingen zijn inderdaad een excuus.
En maken tegelijkertijd ook heul nieuwsgierig! ;-)