27 juni 2009

Impa en de mannen

Zijn pantalon kwam tot ruim over zijn middel. Zijn geruite overhemd was erbij ingestopt en zijn grijze haar was keurig geknipt. Hij was oud en hij groette me. Ik lachte naar hem en groette terug. Hij stond stil. Ik deed nog een stap. Hij zette een stap opzij zodat hij half voor me stond. Ik stond stil. Ach, van alle dingen in de wereld die mensen van je moeten, is een praatje toch wel het minste. 'Hoe gaat het met u?', vroeg hij. In zijn mondhoeken zag ik nog net twee oude tanden. De rest was hij kwijt. 'Prima', zei ik. 'En met u? Gaat u boodschappen doen?' 'Nee, ik ga een doos halen. Mijn pendule is kapot. Weet u wat dat is, een pendule?' 'Een klok', knikte ik. 'Dat wordt vast heel duur, om die te laten maken', zei hij. Zijn stem klonk duidelijk maar heel zachtaardig en hij keek me doordringend aan. 'Heeft u al een vriend? Of bent u getrouwd?' vroeg hij. 'Ik heb een vriend', zei ik. Hij keek heel serieus. 'Want ik zoek namelijk nog een vriendin. ' Ik dacht even na hoe ik dit nou het beste kon brengen. 'Maar u heeft niet echt dezelfde leeftijd als ik', zei ik voorzichtig. Hij keek me een tijdje aan alsof hij zocht naar wat ik bedoelde. Toen ontspande zijn gezicht. 'Dat zeggen ze nou altijd', zei hij. Hij lachte. Ik begon weg te lopen. 'Ik ga m'n boodschappen naar huis brengen, meneer. Veel succes met uw pendule.' Hij draaide met me mee en deed nog een stap achter me aan. Toen stak hij z'n hand op, draaide zich om en sjokte richting de supermarkt.

Dus toen had ik het ineens gezegd. Dat van die vriend. Zomaar op vrijdagmiddag bij de Albert Heijn. Want tenslotte immers: steeds afspraakjes maken met iemand die je zo leuk vindt dat je eigenlijk een klein dansje wilt doen als je aan hem denkt, hoe lang blijf je dat 'daten' noemen?

3 opmerkingen:

karin r. zei

geen idee. het moet uitgesproken zijn, denk ik, tussen de twee.

jet zei

Oh joepieee!! =)

Maz zei

Impa heeft een vriendje! Impa heeft een vriendje!! Hoera!!

(ik had ook eens zo'n ontmoeting met een tandeloze paars aangelopen Ier in Leenane afgelopen zomer. Die ging niet zo snel akkoord met het argument van het (enorme!) leeftijdsverschil. Maar ik had toen nog geen vriend. Dat scheelt)

En pantalon. Bij het tweede woord moest ik al grinniken. Hulde.