01 mei 2009

Impa's nieuwe ochtenden

 
Er staan roosjes op en het is een ouderwets ontbijtservies van Villeroy & Boch. Zoet, zoet, zoet. Ik word onmiddellijk meegesleept door jubelende visioenen van mezelf aan een grote houten tafel in een zonovergoten keuken waar ik vroeg in de ochtend een eitje tik, koffie inschenk en sinaasappelmarmelade op een geroosterde witte boterham smeer. Om het droombeeld compleet te maken doe ik er ook twee spinnende poezen en een knisperende ochtendkrant bij waar alleen maar mooi nieuws in staat. Weliswaar allemaal dingen die ik normaal gesproken 's ochtends niet meemaak, maar ik weet het zeker: met mijn nieuwe (oude) ontbijtservies met de roze roosjes gaat er voor mij een heel ander leven beginnen. De ochtendzon zal nooit meer ondergaan, de merels zullen nooit meer zwijgen.
 
Ik heb er meedogenloos voor afgedongen op de koninginnemarkt. De vrouw die het me verkocht, liet het met pijn in haar hart gaan. Het was nog van haar oma geweest. Pas toen de prijs was bedongen, de koop was gesloten en ik het wisselgeld veilig in m'n zak had gestoken, durfde ik te laten zien hoe blij ik ermee was. Ik hoopte maar dat het haar nog een beetje ter troost was.

Thuis bleek oma’s suiker nog in de pot te zitten.

Bij deze dan: komt u gerust ‘s ochtends vroeg een keer een rozenkopje koffie drinken. Wel even van tevoren laten weten of u er een eitje bij gehad had willen hebben. En neemt u meteen twee spinnende poezen mee?

12 opmerkingen:

Wenz zei

Wat prachtig prieteprutterig fragiel 'fout', dat serviesje! Wat een gedetailleerde roosjes zeg. Ik kan maar 1 spinnende poes meenemen, maar ik spin wel mee, mag dat ook? Zo'n rozig ontbijtje in de lentezon, daar moet een mens wel van gaan glimlachen, dat kan niet anders. Geniet van je nostalgische aankoop!

Maz zei

Jaaa super! Ga jij dan eerst mee poezen halen bij het asiel? Mag afternoon tea ook een keer? Neem ik zelfgebakken scones mee.

quirk zei

Mag een spin zonder poes ook?

juna zei

'k heb de reismandjes klaar gezet.
want mijn twee spinnende poezen zijn absoluut bekend met een knisperende krant en een zonovergoten keuken. Ze kennen alleen jou rozenserviesje nog niet. ;-)

Wat een goede koop!

Ow. Nu staat er in het reactiedingesje 'hacksh'. Dat slaat dan weer helemaal nergens op.

esther zei

Wat mooi! Wel raar dat die vrouw het dan verkoopt, als ze het zo moeilijk vindt... Maar des te beter voor jou; een liefhebbender eigenaresse kan ze zich niet wensen..

Impa zei

@Wenz, Maz, Quirk en Juna: Dat wordt gezellig, met jullie allemaal plus 1 poes uit Belgie, 2 uit het asiel, 1 spin en 2 poezen uit Utrecht. Ik ga bijpassende poezenbakjes kopen!
@Esther: Ja, maar ze was ook wel blij dat ze hij straks weg zou zijn. Echt zo'n geval van: 'het staat al zo lang in de kast want het was nog van oma maar zelf doen we er niets mee...' Heerlijk voor mij dus!

Tineke zei

Ik ken dat roosje, heb zelf vroeger een kopje daarvan gehad. Ligt nu al lang ergens op een vuilnisbelt. Jammer, ik had het je graag gegeven. Ik vind het heel nostalgisch en kom in Groningen graag lunchen i.p.v. ontbijten van dit prachtige serviesje. Okee?

Impa zei

@Tineke: wat amazing dat jij er ook een hebt gehad! Kom maar lekker bij me lunchen.

incinta zei

Mooi! En wat een mooie blog....

rudy kaals zei

Voor het ontbijtje met knisperende ochtendkrant teken ik!

Impa zei

@Incinta: Dank je wel! En welkom.
@Rudy: Maar goed dat er zo'n lange tafel in het verhaaltje zit. Het wordt steeds gezelliger.

Cat zei

Wat moooooooooooooooi. (Zei zij groen, groener, groenst...)