13 mei 2009

Impa lag even een paar dagen in het helmgras


Ik heb een nieuw doel. Ik ga vaker in het gras liggen. Het is natuurlijk niet het enige doel in m'n leven, want dan zou het al snel niet goed met me aflopen, maar het is wel een belangrijk doel. Het is een belofte aan mezelf. Het is één van die dingen die Er Nooit Van Komen. Terwijl eigenlijk niets er natuurlijk al dan niet 'van komt'. Je kiest gewoon anders. Vreemd eigenlijk, als je bedenkt hoeveel in het gras liggen oplevert in verhouding tot de moeite die het kost. Voor wie écht in het gras ligt, met al z'n zintuigen en zonder haast, gaat een wereld open. Lang gras ruist en wiebelt en kort groen gras ruikt naar voetbal en zomers uit je kindertijd. Kleine bloemetjes worden er groot, het lichaam ontspant, het hoofd wordt leeg en de wereld lijkt even tot stilstand te komen. En misschien is het mooiste aan in het gras liggen nog wel het perspectief. Want vanaf een plek in het gras kunt je alleen omhoog kijken. Daar komen het licht en de lucht je vanzelf tegemoet.

8 opmerkingen:

karin r. zei

I luv foto's van paardenbloemen!

rudy kaals zei

Heerlijk! En dan onder een boom gaan liggen. Waar de twijgen dansen en de merels af en aan vliegen.

Maz zei

Ik vind het een goed idee. Mag ik naast je komen liggen?

Floor zei

Goed zo Impa, geniet ervan! :)

Cat zei

Ik denk dat ik ook een extra voornemen heb. Zo ineens ;-)

Folkert zei

En zomaar opeens valt er een pluisje van de Paardebloem. Het kleeft aan je kleren, het reist met je mee. En voor je het weet beland het in de bloempot op je vensterbank. Spontaan. Omdat een stukje Vlieland jou niet loslaat en jij dat ook niet kan. En wat maakt het dan uit of het ergens anders onkruid is. Geel is het, de kleur van zonnig. En het mooie van dit onkruid is, het vergaat toch niet.

creatiefmetquirk zei

Heerlijk. Zou het ook zo fijn zijn om half elf 's avonds?

Impa zei

@Folkert: Prachtig stukje, jouw reactie. En ieder woord is waar.