27 maart 2009

Impa gaat naar een museum

Ik wil dat Vaker Doen, naar musea. Want immers inspiratie, ontroering en opwinding. En gezellig biertjes drinken. En lunchen in het hippe museumcafé! En boeken kopen in het winkeltje en ouwehoeren in de trein en... en... en...

De kunst. De kunst en fris buiten de grenzen van het eigen stoffige kunstkader snuffelen.

Maar natuurlijk Komt Het ER Niet Van. Net zoals vaker naar toneel er niet van komt, vaker naar de bioscoop, de opera, popconcerten, vaker een boswandeling maken, vaker naar de sauna en vaker bij m'n oma op bezoek. Want als ik dan terug ben van wat ik voortaan vaker wil gaan doen en thuis het vervaarlijk lange lijstje Vaker Doen zie liggen, ga ik van schrik eerst een paar dagen voor de tv zitten. Dan is het er weer niet van gekomen. En dat is jammer. (Behalve dan in het geval van vaker naar de sauna, want daar moet je naar vreemde piemels kijken en dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Maar daarover beter een andere keer.)

Na het bezoek aan Boijmans van Beuningen in januari bleven er nog 50.400.8.0021,4 andere Nederlandse musea over die in aanmerking kwamen voor Vaker Naar Een Museum In 2009. En dan bij voorkeur niet de musea waar ik vorig jaar al was geweest. Kijk immers al die andere 50.400.8.0011,4 Nederlandse musea nou eens opgetogen naar me zwaaien of ik dit jaar ook hun kant op wil komen, hun frisse kunstgezichtjes blij naar me opgeheven.

Maar toen ik diep ademhaalde en m'n mouw tot aan m'n oksel opstroopte om een greep te doen in de vijver van 50.400.8.0011,4 andere Nederlandse musea, greep het Boijmans mij van achter bij de lurven.

Grijnzend hield het twee hele fijne tentoonstellingen omhoog. 

9 opmerkingen:

Wenz zei

Owja, die lijstjes Vaker Kunst Doen, die heb ik ook. Maar vaak staat het leven in de weg om culturele uitstapjes te kunnen maken. Als het er dan toch eens van komt, kun je theoretisch gezien inderdaad beter een nieuw museum ontdekken. Maar ook ik val vaak terug op mijn oude favorieten. Best menselijk denk ik, ik ga ten slotte ook niet naar ieder genre muziek, maar kies die stromingen die mij boeien. Geen schuldgevoelens dus, gewoon genieten van Boijmans van Beuningen, alsof het je eerste bezoek is!

Enne, sauna's, daar doe ik helemaal niet aan. Ik heb het niet zo op blote lijven, en al helemaal niet een hele hoop bij elkaar. Met allemaal een paar ogen om rond te kijken. Brrr. :)

Maz zei

Gelukkig gaan we vanavond naar Toneel. Lang leve de inspiratie!! (teveel tegelijk is ook niet goed hoor. je moet jezelf ook rustig kunnen laten inspireren. dat kost tijd)

jack of hearts zei

De zijn de hoofdletters van dat "Vaker Doen" die de schrik veroorzaken.

karin r. zei

ik vond Foam in A'dam ontzettend gaaf, ook een leuk en hip cafeetje in de kelder. en Escher Museum in Den Haag was ook erg mooi!

esther zei

Ik denk dat ook heel vaak, en ik heb ook van die angstaanjagende lijstjes, maar dat is het dertigers dilemma, moest ik gisteren al zappend via een afschuwelijk gelijknamig tv programma vernemen: dat we teveel keuzes hebben en teveel willen.
Volgens mij is het levensvreugde en willen genieten van heel veel, en er IS ook zo heel veel om te zien/horen/ruiken/proeven.

rudy kaals zei

Was gisteren in het Guggenheim. Het toilet was wederom een hoogtepunt.

Impa zei

@Wenz: Gewoon genieten alsof het de eerste keer is. Zo is het maar net! (en dan eigenlijk bij alles in het leven)
@Maz: Je hebt gelijk. Inspiratie heeft z'n eigen tijd.
@Jack: En andersom: Het zijn juist hoofdletters vanwege de schrik...
@Heerlijk, museumtips. Ze gaan op het lijstje!
@Rudy: Vertel! Guggenheim is te lang geleden om me het toilet te herinneren. Moderna Museet in Stockholm heeft grappige plees met bewakingscameraatjes waar je van schrikt als je buiten bij de deur monitors ziet maar die na binnenkomst op goed lijkende maquettes gericht blijken te zijn en niet op de echte toiletten. Verder kan ik me herinneren dat ik ergens museumwc's heb bezocht met doorzichtige deuren die pas ondoorzichtig werden als je ze op slot deed. Een hele vreemde ervaring. Maar ik weet niet meer waar dat was.

Impa zei

@Esther: (hemel, ik sloeg je zomaar over): Ja, gek eigenlijk dat veel willen ervaren uit levensvreugde ook zo'n last kan worden. Soms moet je je wereld klein houden om optimaal te kunnen genieten.
@Karin r: zie hierboven. Vierde reactie. Je naam is ertussenuit geglipt.

rudy kaals zei

Nu Impa, even ter verduidelijking ging noch om het fameuze Guggenheim in New-York noch het in Bilbao. Neen, ik verkeerde mij achter het ijzeren gordijn. Tatort Berlin. Ze hadden er een tentoonstelling over photorealism. De tentoonstelling was ruk, het toilet modern en onbehaaglijk. Wat deed ik er in vreesnaam? Wel, wat doe je anders met goed gezelschap op een verregende zaterdagmiddag.... koffiedrinken?