14 februari 2009

Valentijnsdag en de liefde

Ik schrijf niet over de liefde. Wat er in mij omgaat over romantische liefde is privé. Ik wil niet schrijven over de geliefde waar ik twee jaar van heb gehouden en waar nu een respectvolle maar zeer besliste punt achter staat. Ik wil hem niet op het internet zetten. Maar eigenlijk heb ik dat bij deze al een beetje gedaan.

Op Valentijnsdag schrijven over de liefde, kan dat eigenlijk wel? Of ben ik dan ten langen leste ook bezweken onder de druk van de internationale commercie die me wil doen geloven dat mijn innerlijke belevingswereld ook maar iets te maken heeft met een datum op de kalender en het aanschaffen van rode dingen van milieuverontreinigend plastic in de vorm van het symbool voor het menselijk hart?

Mijn liefde voor hem was een dans van twee jaar. Van strijden en beminnen, aantrekken en afstoten. Vol snelle ritmes, trage draaien en onverwachte stops. De dans is nu ten einde. Ik dans niet meer mee. Maar alle mooie momenten die het heeft opgeleverd, staan zacht in mijn hart gedrukt en alles wat ik ervan geleerd heb, over het leven, mezelf en de anderen, hou ik in m'n hand. Want dan kan ik er altijd uit putten als ik het nodig heb op m'n pad.

En wat de liefde van nu betreft: Als ik opkijk van dit schrijven, zie ik dat mijn zachte bank baadt in het zonlicht. Februarizon die over de bamboe op het balkon heen zo mijn kamer en mijn hart binnenritselt. En in dat bad van licht ga ik nu liggen. Met mijn ogen dicht. En als ik dan bij mezelf naar binnen kijk en daar rust vind en een glimlach, dan heb ik hem. De liefde voor alle dingen en mezelf. En daar doe ik het voor.

Ik wens u geen mooie Valentijnsdag. Wat ik u wél wens is een heerlijke zaterdag. Een mooi weekend. Een gezegend leven. En dat u maar veel zonlicht moogt binnenlaten.

3 opmerkingen:

Maz zei

Ja, hoera! Dank je. Ik was net sip aan het zijn dat ik geen post had behalve van de gemeentebelasting. Maar nu is het gewoon weer zaterdag. Met februarizon. Fijn.

Wenz zei

De liefde voor alle dingen, en voor jezelf. Ja, daar draait het uiteindelijk om. Iedere dag opnieuw, niet alleen op die commerciële zaterdag. Ik sluit me helemaal bij je aan. En mooi dat je zo vol liefde over die tweejarige dans kunt schrijven, daar zit berusting en warmte achter. En nu genieten van iedere zonnestraal!

Tas zei

Mooi!