23 februari 2009

Koelkastpoëzie

Het meisje met de mooiste ogen van Nederland plakte een gedicht op de koelkast van Maz. Bij mij thuis hangen er Zweedse woorden in de keuken. Als ik de verdwaalde spoortjes knipoog en melancholie die dat tussen het koken en de afwas door heeft opgeleverd voor de foto onder elkaar schuif, verschijnt er zowaar een gedicht. Bij de literatuurelite ga ik hiervoor over de knie en de Zweedse grammatica is op z'n minst twijfelachtig, maar vooruit. Het is je reinste Kylskåpspoesie. Lees en huiver.

Begrijp je het leven niet?
Ik ben het moe te houden
van mijn oude idioot
Een gekke droom betekent een belangrijke winter
Van regen te houden en moedig te zijn
Kus me tot de liefde zomer is
Draag zorg voor mooie gevoelens
Ga en beleef
een mooi avontuur.

7 opmerkingen:

Maz zei

De literatuurelite kan de pot op! Dit zijn wijze woorden. Die komen meestal verdwaald tijdens de afwas stiekem je hoofd in sluipen.

Impa zei

@Maz: Dat je altijd lacht om mijn grappen is al een godsgeschenk, Maz. Je hoeft deze cheap drivel echt niet beter te vinden dan hij is, hoor.
;-) SMAK!

splut zei

Toeval of talent? Mooie vondsten, hoe dan ook. Daar heeft literatuurelite geen hol mee te maken. Is-veel-te-druk-met-neus-in-boeken-voor-beleef-mooi-avontuur. Literair klootjesvolk is echter gezegend met vrij vleugelende gedachten die ongestraft op koelkasten kunnen landen.

karin r. zei

http://www.met-k.com/2007/07/weekwoord-koelkastpoezie.html

creatief met quirk zei

Ook zonder Nederlandse vertaling al heel mooi!

susandeverzameling zei

Ik vind het prachtig. Zo!

Impa zei

@Splut: Literair klootjesvolk heeft ook mooie woorden weg te geven!
@Karin r: Zo kunnen we er al bijna een stokje van maken :-)
@Quirk: Talar du Svenska?
@Susan: Dank!