16 februari 2009

Impa's dubbele persoonlijkheid

Mijn collega R. is grappig. Ik trof een overdrachtsbriefje van hem aan dat behalve over werk ook over zijn reis door Afrika ging en dat was ondertekend met:

Lou Reed
Salvador Dali
R.

Wat zou zo'n waarschijnlijk vrij terloopse grap eigenlijk over iemand zeggen? Je zou een hele wetenschappelijke onderzoeksverhandeling kunnen wijden aan wat twee namen van beroemdheden zeggen over de persoonlijkheid van degene die ze kiest. Dat is ergens in de academische wereld ook ongetwijfeld al eens gedaan.

Collega I. moest er ook om lachen. Ze vroeg: "Welke twee mensen zou jij willen zijn?" Ik keek op van de beeltenis van Barack Obama waar ik mee bezig was en zei: "Obama." En om een tweede te kiezen zonder er al te lang over na te denken, zei ik: "En als tweede komt Madonna in me op."

Obama en Madonnna? Waar komt dat nou weer vandaan? En is dat dan hoe ik mezelf onbewust zie, of hoe ik zou willen zijn? Gaat dit over macht? Minderheden, inferieuriteitsproblematiek, geldingsdrang? En heeft het er ook nog iets mee te maken dat het twee Amerikanen zijn? Hemel. Daar waag ik me geloof ik maar niet aan.

Ik hou het er maar op dat het twee charismatische persoonlijkheden zijn. Twee toonbelden van kracht. Obama is een redder, Madonna geëmancipeerd. Obama is gearticuleerd en intellectueel, Madonna is mooi en creatief. Geen gekke combinatie, als je erover nadenkt.

Ik vroeg collega I. met welke twee namen zij zou ondertekenen. "Meteen zeggen, wat er het eerst in je opkomt." "Ramses Shaffy", zei collega I. "En de tweede?" "Poeh, moeilijk." "Niet nadenken." "Sven Kramer", zei ze. Ik proestte. De koffie kwam bijna door m'n neus naar buiten. "Maar dat komt denk ik omdat er net in de auto iets over hem op de radio was." Ramses Shaffy en Sven Kramer. Wat een combinatie. En toch past het goed bij collega I. Enorme betrokkenheid, het Franse, romantiek, creativiteit, muziek en stem gecombineerd met fysieke kracht en doorzettingsvermogen. Ook geen slecht portret, dacht ik zo.

En dan nu de bonusvraag. U mag niet nadenken over het antwoord. Schrijf op wat er het eerst in u opkomt. Met de billen bloot, beste lezer, onbevreesd.

- Welke twee mensen zou u willen zijn? En wat zou dat wel eens over u kunnen zeggen? -

4 opmerkingen:

Wenz zei

Twee bekende mensen... kan ik er wel twee opnoemen eigenlijk? Edith Piaf en Mahatma Ghandi. Die komen het eerst in me op. Nou, dat is ook een vreemde combi zeg. Leuk, dit. Lou Reed en Salvador Dalí hebben wel wat van elkaar weg qua recalcitrantheid, denk ik zo.

jack of hearts zei

Hilbert van der Duim en Vincent van Gogh.
De eerste kwam bij me omdat ik over Sven Kramer las, en vast ook omdat hij zo'n contrast met Sven is, want Hilbert was vooral kampioen in op tragische manieren niet winnen. Sven moet nodig weer eens op een blokje stappen, vind ik.
Vincent van Gogh, zit ook tragiek bij. Maar het is ook iemand die dingen heeft gemaakt waarvoor je geen woorden hebt zo mooi.

Maz zei

Getsie! Jeroen Willems en Oprah Winfrey. Gisteren over gehad en op TV gezien, respectievelijk. Jeroen Willems omdat hij zo veelzijdig is, prachtig kan acteren en zingen en een ontzettende eigenheid heeft. Durft te hebben. Waarom wil ik Oprah zijn? Omdat ik bewonder wat zij heeft bereikt. Je kunt zeggen wat je wilt over haar, maar ze heeft het wel geflikt.

Impa zei

@Wenz, Jack & Maz:
Opvallend dat alle combinaties tot nu toe een creatieve component hebben en een component van 'iets bereiken'. (behalve de eerst combo, Lou Reed/Salvador Dali, waar het allemaal mee begon). Of zou dat mijn interpretatie zijn? Het zijn in ieder geval boeiende portretten, die je op die manier krijgt.