25 januari 2009

Impa in Museum Boijmans van Beuningen

Het gebouw van Museum Boijmans van Beuningen is prachtig, prachtig, prachtig. Het licht is er wit en zacht en alle vormen kloppen. Twee verdiepingen rond een binnenplaats, dat is heerlijk dwalen.




Impa stopt met piepende remmen naast een informatief stukje op de muur. Er staat dat de kunstenaar 'een restje purschuim met mathematische precisie heeft uitvergroot tot een prikkelend beeld'. Maar ik weet zeker dat niemand mij er ooit naar gevraagd heeft. En als niet ie-de-reen in de heeeele wereld dat beeld prikkelend vindt, is dat wel een erg subjectieve beschrijving. En daar word ik dan weer een beetje opstandig van. Misschien vind ik dat beeld toevallig wel oersaai. Prikkelt het me op geen enkele manier. Val ik er bijna bij in slaap. Doet het me zo ontzettend weinig dat ik bijna omval. (Hoewel dat ook kan komen door de Orval uit het museumcafe.) Of zou het een instructie zijn? Moet ik bij mezelf te rade gaan als ik er bijna aan voorbij was gelopen zonder geprikkeld te zijn? Interessant is in dat geval wel dat het beeld door Nederlandse lezers als 'prikkelend' moet worden ervaren en door Engelstalige lezers als 'intrigerend'. Zou dat alleen gelden als Engels je moedertaal is? Of ook als je als anderstalige toch -al dan niet stiekem- het Engelse stukje leest?



O ja, en er was ook nog kunst in het Boijmans. Prachtige dingen. Waaronder een tentoonstelling over Charley Toorop. Wat kan het leven toch een snoepje zijn.






En dan aan het eind van de dag met zware museumvoeten en een hoofd licht van alle impressies met de trein terug naar huis. Naar de zuurkool.


Daaag, Rotterdam.

7 opmerkingen:

karin r. zei

daar ben ik nog niet geweest en lijkt me zeker een aanrader!

Maz zei

Was ik nou maar meegegaan! Maar dan was ik niet herboren. Andere keer, maar zeker de tip aangenomen.

split face zei

Rotterdam is niet te filmen
De beelden wisselen te snel
Rotterdam heeft geen verleden
en geen enkele trapgevèl

Rotterdam is niet romantisch
heeft geen tijd voor flauwekul
is niet vatbaar voor suggesties
luistert niet naar slap gelul

't is niet camera-gevoelig
lijkt niet mooier dan het is
Het ligt vierkant hoog en hoekig
gekanteld in het tegenlicht

Rotterdam is geen illusie
door de camera gewekt
Rotterdam is niet te filmen
Rotterdam is véels te ècht!

aldus Jules Deelder

.. maar het fotograferen gaat je goed af. 't was een mooie dag

Impa zei

@Karin r:Zeker doen. Kunst kijken is altijd fijn, en met zo'n mooi gebouw nog fijner.
@Maz: Jij mag altijd mee!
@Split Face:Dank je wel voor je compliment en voor Deelder. Het is altijd fijn om een dag met jou door te brengen.

jack of hearts zei

Jij doet geprikkeld over prikkelend :-)
Intriguing

Wenz zei

En als je nu moest kiezen, was het dan intriguing of prikkelend? Of gewoon een restje purschuim op een muur? ;) Museumbezoeken zijn leuk, je voeten hebben het zwaar te verduren maar je geest komt verkwikt thuis. Heerlijk. Mooie impressie, jouw foto's.

Impa zei

@Jack of Hearts: Prikkeldraad, dat is pas prikkelend.
@ Wenz: Ik vond er iet zo veel van. Ik was op die afdeling eigenlijk ook meer met de mooie, witte ruimtes bezig dan met het werk. Bovendien stond het sculptuur in een soort ingebouwde vitrine, een cel met glas ervoor, waardoor je er niet omheen kon lopen. En dat vind ik toch altijd wel uitmaken als je een 3-dimensionaal beeld wilt ' ervaren'.
En dat is het inderdaad: Zware voeten en een verkwikte geest. Moe maar voldaan.