18 december 2008

Fire burn and cauldron bubble

video


In oktober scheen de zon op het strand in Zandvoort. Dat staart extra lekker naar de golven, zo met de voetjes bloot in het zand. Nu is die oktoberherfst verwinterd. Nog niet tot het soort winter dat we hadden toen alles nog beter was, maar toch: ik heb deze week al op de fiets gezeten met bevroren rijp in mijn haar. En omdat de Nederlandse herfst meestal doorduurt tot een paar zeldzame dagen lekkere fikse winterkou in februari sluit ik nu het grijs buiten, stook ik het vuur onder mijn ketel een graadje hoger, grijp het schort en de lepel en bubbel mezelf een lekker herfstsoepje. Prachtig oranje en heerlijk hartig.

Pompoensoep! Snij een paar knofjes, een ui en een kleine, ronde pompoen (inclusief de mooie stukken oranje schil) in blokjes. Kies voor meer smaak biologische ingredienten. Fruit de ui en de knof in olijfolie of ghee op laag vuur en fruit daarna de pompoen even mee. Voeg toe: een paar laurierblaadjes, versgemalen zwarte peper, een bouillonblokje (paddestoelenbouillon is lekker in de herfst) en een glas witte wijn (alleen goeie, want wat je niet wilt drinken daar moet je ook niet mee koken). Bijvullen met water tot de blokjes net niet helemaal onder staan. (Beter later aanlengen dan te dunne soep koken). 20 minuten pruttelen of totdat de pompoen zacht is. Laurier eruit, kort pureren en serveren met een lepel room, versgesnipperde bladpeterselie, een handje geroosterde pompoenpitten en eventueel extra zout en peper. Geef er lekkere witte wijn bij en knapperig brood uit de oven met gesmolten kaas of bruschetta.

Eet. Smul. Bemin.

4 opmerkingen:

Wenz zei

Op de fiets met bevroren rijp in je haar, dat is het ultieme wintergevoel beschreven. Ja, lekker warm met een soepje is heerlijk nu, al zal die hond in je filmpje daar misschien anders over denken. :)

Monster zei

Ik ben gek op dat hondje...met name in het eerste gedeelte van de film.

Monster.

Impa zei

@Monster: Fijn dat je het geduld hebt opgebracht om de volle 1 seconde uit te kijken :-)

Cat zei

Heerlijk! Ik lees dit met trek...da's extra genot, vrees ik. Ik vertrek nú naar de keuken ;-)