26 oktober 2008

Impa in de regen

Ik kocht een lidcactus bij een bloemenkraam in de stad. Er zijn nou eenmaal nog steeds mensen aan wie je die kunt geven. "Hij is sterk, hoor", mompelde de bloemenman. Ik kon hem nauwelijks verstaan omdat er een bruin sjekkie in z'n mondhoek bungelde. Het moest er al lang gebungeld hebben, want het was vlakbij zijn mond zo nat geworden dat het was gebroken en nog maar half aan het papier hing. Het miezerde buiten, hele fijne regen uit een staalgrijze lucht. Druppeltjes die te klein waren om te vallen en gewoon de hele lucht vulden. Ik liep achter de bloemenman aan z'n kraam binnen terwijl hij iets zei over de regen. Dat het maar niks was. Ik zei tegen de man dat hij gelijk had. Maar dat het er nou eenmaal bij hoorde, in de herfst. En daar gaf hij mij dan weer gelijk in. Het was een soort automatisch afgedraaide litanie over regen. Het hart zat er niet in, maar de woorden vonden hun weg wel automatisch naar buiten. De regen in.
Bij ons kantoorpand stond ik met mijn fiets te klooien. Ik trok het plastic hoesje van mijn zadel en sloeg het water eraf. Ik probeerde te ontdekken of al die fijne waterdruppeltje op het doorzichtige plastic nou aan de binnenkant of aan de buitenkant zaten. Ik had handschoenen aan, dus ik voelde er met mijn lippen aan. Achter me zei iemand: "Wat is deze regen fijn, he?" Het schoot nog even door mijn hoofd dat het knap was dat ze wist dat ik daaraan dacht. Maar toen bedacht ik dat ze dat nooit kan hebben opgemaakt uit het feit dat ik naast mijn fiets stond met het hoesje van mijn zadel in mijn mond. Het was een vrouw uit ons kantoorpand, een nieuwe. Ze lachte naar me en zei "Ik vind dit altijd zulke vriendelijke regen". Toen liep ze weg. Het kastanjelaantje door.

8 opmerkingen:

jack of hearts zei

Mooi portretje. Van waterverf.

Er zit trouwens een tikfout "plastig" in

Impa zei

@Jack of hearts: Mooi gezegd, een portretje in waterverf. Dank je wel!
Het tikfoutje is eruit gehaald. Gek dat je zoiets niet ziet, hoe vaak je je stukje ook overleest. Dank.

Lisantroop zei

Lidactus. Moest even zoeken, maar zo'n plant kun je inderdaad wel geven ;)
Regen is soms fijn, niet altijd. Als het te lang regent, vind ik het niet leuk meer.
Het is nu net begonnen met regenen, ik ga naar het bos. Lekker blubberen.
Fijn weekend!

Impa zei

@Lisantroop:
*kijkt naar buiten* Nu naar het bos? Stoere vrouw! Stamp hard in de plassen en veel plezier.

Tas zei

Ah mooi! Volgens mij kriebelt die regen toch altijd geniepig door je zadelplasticje heen..

Wenz zei

Hoe krijg jij het altijd voor elkaar zo veel emoties in zo weinig woorden te gieten? Een prachtig stukje, dit. En dan dat hoesje in je mond, ik kon een lach niet onderdrukken! :D Heerlijk om te lezen, vanuit mijn warme woonkamer. :) 'Vriendelijke regen' -> prachtige omschrijving.

Impa zei

@Tas: Ja, precies. Maar natte billen zullen dan ook wel gewoon bij de herfst horen.
@Wenz: Dank, dank. Ik denk dat dat komt omdat ik het liefst schrijf over dingen die me ontroeren of verwonderen. Vriendin H. gaf me laatst een groot compliment toen ze zei dat er bij haar van binnen een deurtje opengaat als ik een verhaal vertel :-)

Cat zei

Prachtig stukje. En...een bijzonder collega daar aan het einde...?