18 september 2008

Impa en de muziek

Muziek is de kortste weg naar God. In de grootste tent is het niet vol. Achterin tientallen vierkante meters voor mijn voeten alleen. Er lopen witte parkeerstrepen over het asfalt. Aan de rand van het festivalterrein zie ik onder het tentdoek door geen groen, alleen parkeerplaatsen en dixies. De mensen liggen ergens anders in het gras. Ik dans in het donker. Weinig licht in veel tent. Het donker vouwt zich om me heen. Ik hoop dat vriend A. ook deze kant op komt.

16 januari 2008, 09.42: Hoi hoi hoi! Ik ben trots op je. Hoi hoi hoi! Dit gaan we vieren. Hoi hoi hoi! Kus en een omhelzing. Hoi hoi hoi! M.
20 februari 2008, 14.05: Je ziet er scherp uit, meid!
2 april 2008, 22.13: Du bist meine himmelsterne superschatsen. Schlaf gut. Der M.
14 juni 2008, 00.03: Hee droppie, gefeliciteerd!

Muziek komt aan als de geursliert in een tekenfilm. Ik steek mijn neus in de lucht en voor ik het weet, stroomt een sensatielint zomaar mijn hoofd in en moet ik er wel achteraan, kwijlend en struikelend over mijn eigen hondenpoten. Muziek die zich om mijn zintuigen kronkelt en ergens aanhaakt. Niet vasthaakt, maar meetrilt. Die precies meetrilt in wat er al trilde en me dan meeneemt naar ergens anders. Nee: naar dezelfde plek, maar dan meer. Alsof zich een extra stuk realiteit openvouwt.

17 juli 2008, 12.11: We hebben vandaag een rustdag met een boek en een zak heel lekkere, ongezonde vruchtentoffies in onze luie stoelen onder hele hoge ruisende populieren waar de zon tussendoor schittert. Sterkte met het werken. Dikke kus T.
24 juli 2008, 08.51: 1900! Dan kank daarvoor ng ff nr image uitvrkp. Nb kheb al krtjs terrein.
02 augustus 2008, 02.22: Vontutdondersmooi! Toedels.

En dan dat dansen in het donker als niemand me kan zien. Er is iets met het geluid van Mogwai. Elke toon lijkt wel uit een ander vocabulair te komen dan ander gitaargeluid.

5 augustus 2008, 13.20: Hey Schoonheid. Doen wij vanavond nog samen filmpje pakken? Kus.
11 augustus 2008, 19.03: Hoi hoi! Gaan we morgen na het werk nog een filmpje kijken? Lijkt me gezellig! We zien elkaar morgen... M x
29 augustus 2008, 21.48: Fucking psycho's, die Chinezen. Gaan al giechelen als je naar ze kijkt of ze willen meteen met je naar bed... Sta nu in disco, zijn ze allemaal aan het dobbelen.

De muziek bouwt rustig op, hij stroomt mijn hersens in. Ik dein en dans en voor ik goed en wel doorheb wat er gebeurt, sta ik met mijn voeten diep, diep in het asfalt te golven in een muur van geluid, zo langzaam opgebouwd en nog steeds zo in sync met het stromen in mijn hoofd dat ik niet merkte dat hij zo was aangezweld. Dan is er ineens die muur van geluid, die over me heen rolt en tollend om zich heen grijpt. Een lawine van deining in mijn brein, en dan gaat er ergens diep van binnen ineens iets open.

3 september 2008, 16.44: Bel je na het werk.
4 september 2008, 09.38: Ik denk dat ik tussen de vergadering en mijn activiteit even langskom. Heb je interesse in een gedroogde kikker? Dan neem ik hem mee.

Ik kijk recht naar iets waarachtigs. Iets dat me onlosmakelijk deel doet uitmaken van die hele grote, koele, donkere tent waar het geluid zo is aangezwollen dat er niets anders meer bestaat. Ik ben de verste uiteindjes van de muziek en de muziek vult ieder achterste hoekje van het universum.

4 september 2008, 16.21: Hè hè, dat was effe lekker zo onverwacht een bakkie doen.

Een bries maakt kippenvel op mijn benen. Muziek bouwt af naar de voorzichtige klanken van het begin. Ik doe mijn ogen open. Ik verbaas me over hoe tastbaar de dingen eruitzien en hoe ze tegelijkertijd vlakbij zijn en onmetelijk ver weg.

14 september 2008, 13.18: Ik hou van je.

Tent, lampen, podium, mensenmassa. Ze zijn allemaal solide en droog. En heel gewichtloos. Heel begrijpelijk. Als papier. De tranen stromen over mijn wangen.

2 opmerkingen:

Maz zei

Wauw Impa, prachtig. Ik kan het wel 10x lezen en het verveelt geen moment.

Polle zei

Ik ben er stil van. Wat ontzettend mooi.