03 maart 2008

Impa komt goed uit de verf

Ik kan er geen woorden meer voor vinden. En dat is maar goed ook, want ze moesten even een pas op de plaats maken, die woorden. Taal, tekens, letters, zinnen, regels: ze begonnen me een beetje in de weg te zitten. Er woedt een wervelende strijd in mijn binnenste tussen Woord en Beeld.
Woord is een oude vriend. Ik heb taal gestudeerd, mag er m’n geld mee verdienen en praat, denk en schrijf de hele dag in woorden. Woord is m’n bondgenoot en laat me werken. Woord geeft vorm, geluid, lucht en licht aan m’n gedachten. Woord is eraan gewend geraakt dat hij al heel lang op de eerste plaats staat in mijn brein. Nu moet hij echter langzaam maar zeker plaatsmaken voor Beeld. Niet dat hij van z'n troon gestoten wordt. Dat nooit. Maar hij moet z'n ereplaats nu delen met Beeld, dat aan een ferme inhaalslag begonnen is. Beeld heeft lange tijd bescheiden in de schaduw gestaan van Woord. Beeld kneep af en toe z'n ogen glimlachend toe in de vorm van een tekening, hikte giechelend een paar foto’s op of borrelde lachend een creatieve fase omhoog van kleine schilderijtjes. En daar bleef het eigenlijk bij. Maar nu geef ik Beeld vrij baan. Ik leer associëren in Beeld, ben aan het schetsen, schilderen en fotograferen en bekijk de wereld om me heen met een heel nieuwe blik. En terwijl Woord verbaasd en verdwaasd met z’n ogen knippert in de werveling van die beeldenstorm, verstomt het geluid af en toe even op Impa's blog. Ik ben er nog, hoor. Maar ik ga verwonderd en verheugd even helemaal op in Beeld en laat Woord een tijdje zachtjes ronddwarrelen op de achtergrond.

6 opmerkingen:

Polle zei

Aha, vandaar. Dat is een hele goede reden om zachte dwarrelwoorden te strooien en flitsend beeldgeweld even de voorrang te geven. Gaan we van die beeldenstorm ook nog iets meekrijgen?

Impa zei

Binnenkort in ieder geval in de vorm van kinderfotobeeld! Maar daarvoor moet Impa eerst bij moeder de vrouw op zolder in het archief.

Anoniem zei

Als je beelden net zo sprekend worden als je woord, verheug ik mij daar nu al op. Vriend M.

Tas zei

Ik maakte me al zorgen, maar nu heb ik een beetje een beeld van wat er loos is. Maak je ons dan af en toe wel blij met je foto's? Want dat kan je dus gewoon heel goed, dat had ik allang gezien ;-)

Marjan zei

Wat heb je ons toch weer in mooie woorden laten weten dat je gaat beelden. Veel plezier ermee en laat veel zien!

Wenz zei

Woord heeft al mogen schitteren, nu is het tijd voor Beeld. Zoals hierboven al meer gezegd is: laat ons vooral meegenieten van Beeld, precies zoals we van je woorden mogen genieten.