25 januari 2008

Impa wilde even iets vragen

*Impa loopt in de supermarkt*
"Pardon, werkt u hier?"
-"Ja."
"Mag ik even iets vragen?"
-"Ja, hoor."
"Wat moet je doen als je 's nacht wakker wordt met de smaak van verdriet op je lippen? Hoe weet je of iets angst is? Hoe weet je wanneer je ergens thuis bent? Mag de eenzaamheid van het leven je bang maken? Is de mens alleen? Hoe moet je accepteren wat nou eenmaal bij het leven hoort? Hoeveel moet je zelf doen aan waar je last van hebt? Hoeveel mag je van een ander verwachten? Wat mag je vragen? Hoeveel moet je geven? In hoeverre mag liefde afhankelijk zijn van wat je krijgt? Bestaat onvoorwaardelijke liefde? Moet je voorwaarden van anderen accepteren als je ze zelf niet wilt stellen? Wat zeggen de voorwaarden van anderen over je eigen voorwaardelijkheid? Kun je geborgenheid alleen in jezelf zoeken? Wanneer ben je veilig? Hoe noodzakelijk is veiligheid? Hoe weet je wat je los moet laten? Wat wil ik nou eigenlijk? Mag je de liefde zien als middel tot een doel? Is er iets anders dan liefde? Is er een doel? Hoe ver mag je gaan voor een doel? Hoe maak je onderscheid tussen liefde en het vervullen van je behoeftes? Doet dat onderscheid ertoe? Is meegaan met de stroom hetzelfde als ondergaan en bovenkomen? Kun je te vaak ondergaan? Zijn keuzevragen geldig? Moet je kunnen kiezen tussen doof en blind om het juiste pad te kiezen? Is niet alles onlosmakelijk met elkaar verbonden? Hoeveel kun je van iemand houden? Hoe leer je leven in het moment? Hoe bepaal je wat er echt toe doet? Hoe belangrijk is het om dingen te begrijpen? Hoe kun je onderscheid maken tussen wat je aangedaan wordt en wat je jezelf aandoet? Hoe bescherm je je tegen wat je aangedaan wordt? Hoe verander je wat je jezelf aandoet? Hoe bepaal je voor jezelf hoe hoog je de lat wilt leggen? Bestaat de maatschappelijke lat? Haal ik het meeste uit mezelf? Moet ik het meeste uit mezelf halen? Waarom kun je niet een leven lang naar een jonge spreeuw staan kijken? Mag je voor jezelf vragen wat je een ander graag zou geven? Hoe vind je rust? Is het vuur in je ziel je vijand of je bondgenoot? Mag je je soms verdrietig voelen om helemaal niets? Mag je blij zijn om helemaal niets? Mag je zomaar springen van blijdschap? Mag je zoveel van een ander houden dat je er tranen van in je ogen krijgt? Lacht iedereen zo hard om z'n eigen grapjes? Wat moet je doen als je het leed van anderen niet kunt verdragen? Moet je je verzetten tegen leed? Hoe weet je of je moet kiezen voor veranderen of loslaten? Is angst erger dan pijn? Hoeveel moet je eigenlijk van jezelf houden? Hoe kom ik terecht op mijn plek in de wereld? Hoe leer ik loslaten? Waarom kan ik niet ruisen als riet? Waar staat de appelmoes?"

5 opmerkingen:

Tas zei

Geen cola meer voor Impa

Wenz zei

Prachtig. Ik ben groot fan van woordenstromen, helemaal als ze eindigen op appelmoes. :) ;)

Juna zei

Ok. Duidelijk.
En het antwoord was?

en, onderwijl,
je ziet. Ik heb je 'blog' gevonden. En kijk rond tussen al je mooie woorden. Of nee. alinea's natuurlijk.

Impa zei

@Juna: De appelmoes stond aan het begin van de winkel. Voor de rest geldt waarschijnlijk dat de vragen belangrijker zijn dan de antwoorden.
Welkom, Juna.

juna zei

Dankje.