13 juni 2007

Wat betekent Impa eigenlijk?

Die vraag wordt me zo vaak gesteld dat ik er maar eens een van Impa's alinea's aan wijd. Had u er zelf al gedachten over? Betekent Impa soms 'Is Morgen Pas Aanwezig'? Dat zou wel handig zijn bij het beantwoorden van de telefoon. Ben je meteen overal vanaf. 'Intelligent Met Prima Arbeidsverleden'? Dat klinkt voornamelijk praktisch, maar niet erg charismatisch. Zelf droom ik er stiekem van dat het staat voor 'Incredibly, Magnificently and Powerfully Attractive', maar daarover lopen de meningen nogal uiteen. Daar kom ik straks nog even op terug.
Volgens de Acronymfinder staat Impa voor de volgende, indrukwekkende lijst van afkortingen:

Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada (Brazil)
Imperial Parrot (Amazona imperialis)
International Maritime Pilots' Association
International Myopia Prevention Association (Pennsylvania)
Institut de Morphopsychologie Appliquée
Indiana Municipal Power Agency
International Marine Purchasing Association
Internet Media Protective Association (California)
Intelligent Multi-Port Adapter
International Motor Press Association
Internet Media Publishing Associates
International Marketing Promotion Alliance
Iowa Motion Picture Association
Illinois Milk Producers' Association (Illinois)
International Music Publishers' Association
Independent Medical Practitioners Association
Isopropyl Methyl Phosphonic Acid
International Music Products Association
Idaho Milk Processors Association
Internet Mission Photography Archive
Immune Mediated Polyarthritis
Indian Motion Pictures Association
Independent Meeting Planner
Individual Market Participant Analysis
International Marketing Promotions Associates
International Master Printers Association
Internet Media Publishers Association
Iowa Meat Processors Association
Indo-Malay Philippines Archipelago
Independent Music Producers Association
Independent Market Participant Analysis
Industry Mentor-Protege Association
Ion Microprobe Analysis
International Milk Producers Association
IMPulse Array
Internal Medicine for Physicians Assistant
International Motion Picture Almanac
Internal Medicine & Pediatric Associates
Intra-membrane particle aggregates
intrinsic membrane proteolytic activity
International Maritime Purchasing Association
imidazolepyruvic acid
Instrumental Music Parents Association
Incheon Metropolitan Police Agency
Irish Master Printers Association
Institute of Management and Public Administration
Incisal Mandibular Plane Angle
INTI Multi Protocol Analyzer
Indigenous Marine Protected Areas
Indonesian Master Printers Association
Information Market Policy Action

Helaas is de waarheid veel minder indrukwekkend. Ik zal het maar gewoon bekennen. 'Impa' is ooit begonnen als koosnaam, mij gegeven door een oude geliefde. Dat hij vooral mijn geliefde was en ik niet zozeer de zijne, wordt wel duidelijk als ik u vertel dat Impa een afgeleide was van imp. Onderstaande imp, welteverstaan. Omdat meneer vond dat ik daar wel op leek. Ik heb waardig teruggeslagen, al zeg ik het zelf, door me de naam meteen eigen te maken en zo de eer aan mezelf te houden. Aan u om zich een nieuwe voorstelling te maken van mijn uiterlijk. Inclusief ondeugende grijns, natuurlijk.

3 opmerkingen:

Peter zei

Het wordt steeds beter Impa, of anders gezegd mijn grijns wordt steeds breder bij het lezen van je linea's!

En ik maar denken dat Impa stond voor een afkorting van Impala, waar ik overigens en fijne trivia over vond:

Soms wordt de impala ook wel het "fast-food van de wildernis" genoemd. Deze naam danken ze niet alleen aan de eenvoudige beschikbaarheid van de soort als slachtoffer, maar ook aan de zwarte streep op de staart samen met de twee zwarte strepen op de billen, die bij een weglopend dier sterk doen denken aan het bekende M-vormige logo van McDonald's.


Ps: ik moest overigens niet direct aan jouw denken hoor bij deze omschrijving...

Impa zei

Haha!
Ze hebben in Utrecht een Impalastraat. De jeugd van tegenwoordig heeft daar de letters 'ala' van weggekrast om er Impstraat van te maken, maar ik ben steeds geneigd om me er ook tegenaan te bemoeien en m'n eigen 'Impastraat' in het leven te roepen. Heel verleidelijk.

hans zei

Ik dacht ook altijd onwillekeurig aan impala. Impa onze hinde...