24 juni 2007

Midsommar


Het is hier koud en donker. Nu even niet natuurlijk, maar wel zo’n beetje de rest van het jaar. Het is dan ook geen wonder dat de Zweden de zomer tot een kunst hebben verheven. Het is een soort koorts. Iedereen heeft het gevoel dat hij er als een gek van moet genieten voor het weer donker en koud wordt. Veel Stockholmers hebben een vakantiehuis buiten de stad. Wij hebben dit jaar midzomer gevierd in een huis zo’n 100 km ten noorden van Stockholm, aan zee.

Midsommar is een fenomeen op zich. Overal vinden publieke en traditionele vieringen plaats waarbij men zingend om een paal danst waaraan met takken en bloemen versierde kransen hangen. Thuis komen de mensen samen om te eten en te drinken. Zoals in Nederland niemand alleen thuiszit met oud & nieuw, gaat dat hier met midsommar. Je kijkt er het hele jaar naar uit, wacht de leukste uitnodiging af, trekt je mooiste zomerjurk aan en zet het dan op een drinken. Iedereen neemt eten mee en er worden lange tafels gedekt. Haring met zure room en bieslook, aardappelen met dille en hartige taart met uien en ansjovis. Worstjes op de barbecue en aardbeien met ijs toe. Iedereen heeft naast z’n biertje of wijntje ook een borrelglas bij z’n bord staan. Eens in de zoveel tijd wordt dat gevuld, waarna het hele gezelschap in een kort en hevig zingen uitbarst. Na het dranklied leegt iedereen z’n glas in een keer.

Ieder jaar begint mijn zomer in Zweden met de midzomernachtviering. Een tafel die buiten gedekt staat, een groot gezelschap, kinderen met bloemenkransen in het haar, gesprekken, gelach, gezang en veel drank. Dan ruikt het heerlijk en wordt het de hele nacht net niet helemaal donker. Ik weet het: u heeft er al een teiltje bij gehaald. Het klinkt gewoon te idyllisch, bijna kitsch, maar mij maakt het altijd erg gelukkig. Elke midsommarviering komt er een moment dat ik om me heen kijk, diep ademhaal en me tevreden realiseer me dat ik nog een hele Zweedse zomer voor me heb.

Die duik in de Oostzee klonk heel stoer, maar het was meer een soort snelle dip. Het water was zo koud dat het op onze huid brandde. Na vijf minuten gillend spetteren stonden we met kippenvel en gloeiend van de kick weer op de door de zon verwarmde rotsen.

In het haventje scheerden ’s nachts vleermuizen over het rimpelloze wateroppervlak. Middernacht op de langste dag van het jaar.


2 opmerkingen:

Nando zei

Betoverend en prachtig beschreven. Geniet er van! Wij genieten mee.

Impa zei

Thanks! De foto's zijn zo mooi omdat het daar zo mooi was. Het voelt toch altijd speciaal aan zee.