26 juni 2007

Lopen is goed voor Impa

Ik ga een paar keer per week Nordic walken. Dat zult u wel lachwekkend vinden vanwege die stokken, maar ik kan u verzekeren: als je het goed doet is het topsport. Ik leg 15 kilometer af en werk me behoorlijk in het zweet. Ik loop hier zo de buitenwijk uit en regelrecht een prachtig natuurreservaat in. Bossen, velden, heuvels en beken. Om half acht 's ochtends ben ik de eerste op het pad van de langste route, zodat ik overal dieren zie en af en toe fijne draden spinrag op m'n gezicht voel. Die hangen tussen de bomen: het lage zonlicht speelt met de glinstering tussen het groen. Het stikt trouwens van de natuur in het natuurreservaat. Ik geef u een korte opsomming van flora- en faunahoogtepunten van vanochtend.
* Van die heel grote huisjesslakken die je kunt eten met knoflook.
* Een giga roofvogel die opvloog uit een boom waar ik onder liep.
* Twee hazen. Huppelden bedaard rond, wisten zeker niet van die giga roofvogel.
* Een hagedis zonder pootjes. Niet dat dat zielig was, hoor. Dat hoort zo. Die lijken op een slang. Wat wel zielig was voor dit exemplaar was dat hij geen staart meer had en dood was.
* Een boom die afgebroken en omgevallen was. Hij lag op het pad en had in z'n val de elektriciteitskabels van de lantarenpalen meegesleurd. Toen ik erbij stond te kijken kwam er een man aan die vroeg of ik dat had gedaan. Ik heb het maar op een rennen gezet.

4 opmerkingen:

Hans zei

Ja ja, topsport. Gewoon bejaardenwandelen. En als het met de stokken niet meer lukt, kun je altijd nog met een rollator gaan lopen.

Impa zei

Nou zeg! Volgens internet (en als het op internet staat is het waar) is het geen wandelen, maar een 'total body workout'. En dan nog: probeer jij maar eens met een rollator door een natuurgebied vol rotsige bospaden en boomwortels. Ik voel me af en toe net een hobbit hierzo.

Impa zei

De Zweden zijn gek op design. Ze hebben een ook een lichtgewicht designrollator. Niet eens zo'n slecht idee, eigenlijk, voor in het hobbitreservaat.
http://www.svid.se/wlt/DF81B257-1638-460B-B491-220DEE2C820D.wlt?id=01FD51E1-C26A-459F-A94E-8DD822481F3A

Impa zei

Sorry, ik bedoel:
http://www.svid.se/wlt/DF81B257-1638-460B-B491-220DEE2C820D.
wlt?id=01FD51E1-C26A-459F-A94E-8DD822481F3A

Dat valt niet mee met Blogspot en lange linken geloof ik.