04 mei 2007

Afzakkertje

Ik liep afgelopen weekend de koninginnemarkt op met een broek die afzakte. Ik kan u verzekeren dat dat niet handig is. Je struikelt voortdurend met dat ding op je enkels. Je komt thuis onder de blauwe plekken omdat je steeds omrolt. En de mensen kijken op een of andere manier heel raar naar meisjes die met afgezakte broek over straat strompelen. Maar wat nog veel erger is: het leidt af, zodat je je niet goed kunt concentreren op de spulletjes die er verkocht worden. Troep natuurlijk, maar toch. Troep die je MOET hebben.
Anyway. Mijn broek zakte af. Ik hurkte bij een stapel riemen. Ik: ”Kost die riem?” Koninginnemarktmevrouw: “Eurootje.” Ik had van tevoren voor de spiegel geoefend hoe ik bedenkelijk moest kijken. “Nou, nou, eurootje… Ik geef u vijftig cent.” Koninginnemarktmevrouw: "Goed.” Ik sprong op. Mijn broek bleef op mijn enkels liggen. “Ik heb afgedongen, mevrouw! En u ging gewoon akkoord! Nu ben ik helemaal blij want mijn broek zakt af.”
Vriend A. en ik verwonderden ons over de witte plaspiramiden. Waar je met vier man tegelijk in een kring tegenaan kon zeiken. Ze stonden steevast op helverlichte plekken onder een lantarenpaal, en je moest een stap omhoog doen om erop te stappen. Lekker logisch, om boven de massa uit voor het voetlicht te stappen voor zoiets intiems als een plas. Later kwam A. door de menigte heen op me aflopen. Hij keek heeeeeel tevreden. “Het lucht wel op, hoor, ook al stap je ervoor in het spotlicht.” Ik zei: “Ik weet precies wat je bedoelt. Zo opgelucht voelde ik me net ook toen ik m’n broek eindelijk kon ophijsen.” A. lachte: “Ja, inderdaad. Eindelijk niets meer hoeven ophouden.”
Verderop hing een bordje met een pijl en de woorden: Toilet 50 meter. Altijd fijn om te weten, als je jezelf niet bij zo'n plaspiramide ziet hurken maar wel het nodige aan consumpties op hebt. Twintig meter verder hing hetzelfde bordje. Toilet 50 meter. En even verderop hing er weer een. Leuke uitvinding hoor, zo'n mobiel toilet, maar probeer die dingen maar eens bij te houden.

Geen opmerkingen: