21 mei 2007

De tafel van twee

Vriendin M. is jarig. Ze gaf dit weekend een feest. Het was deze keer wel een feest met een speciaal tintje, want het was haar laatste verjaardag in het huis waar ze nu woont. Ik deel lief en leed met vriendin M. Dat gaat gepaard met veel woorden, lachen, tranen en door de jaren heen met vele, vele maaltijden en flessen rode wijn. Ons lief en leed wordt vooral gedeeld aan haar keukentafel. Dat noemt ze ‘keukentafelen’: ik heb in de loop van de jaren talloze mailtjes van haar gekregen dat ik snel weer eens in Groningen moet komen keukentafelen. De tafel staat in het huis waar ze jarenlang alleen heeft gewoond in de tijd dat ik ook single was. Ze heeft me aan die keukentafel door heel wat dips heen geholpen en ik heb er vaak onder liggen rollen van het lachen (tot verbazing en schrik van de katten).
Vriendin M. gaat nu samenwonen. Ze heeft met haar partner een prachtig nieuw huis gekocht. En een nieuwe keukentafel. Het is het einde van een tijdperk. Zondag bij het vertrek hebben we uitbundig gezwaaid en gelachen en heb ik van binnen stilletjes afscheid genomen van huis en tafel. Bedankt M, voor alle bijzondere momenten. Ik kijk uit naar de tijden die komen op jullie nieuwe stek. Want jij en ik hebben die oude keukentafel helemaal niet nodig om elkaar altijd te blijven vinden.

2 opmerkingen:

rosalie zei

Heerlijk hè, zulke vriendinnen.

Tas zei

ai Impa, je raakt mijn nostalgismesiteit...auw...maar zo mooi!