08 mei 2007

Autodidactisch

Ik heb mijn rijbewijs nog niet zo lang. Pas een jaar of zes. Daarvoor droomde ik wel vaak dat ik autoreed, terwijl ik dus geen flauw benul had hoe dat moest. In die dromen liep alles altijd uit de hand en had ik nergens controle over (voelt u zich vrij hier zelf even een stukje psychologie van de koude grond op los te laten). Om de boel nog enigszins in de hand te houden, had ik m’n droom-zelf aangeleerd vooral rustig te blijven en te onthouden: 'rechts is remmen, links is gas'. De auto’s hadden altijd twee pedalen en als ik dit maar onthield, zou ik het wel redden. Ik heb door de jaren heen vele nachten doorgebracht op snelwegen en op fietspaden, in tuinen en in greppels, terwijl ik met verbeten blik het stuur omklemde en mijn mantra prevelde: ‘rechts is remmen, links is gas’.
Het gekke is dat het er niet gemakkelijker op is geworden nu ik een rijbewijs heb. Je zou denken dat ik in mijn dromen nu ontspannen glimlachend cruise langs ’s heren wegen terwijl de wereld zonnig en vriendelijk voorbijglijdt, maar nee. Het is nog steeds chaos (hier desgewenst weer even uw innerlijke psycholoog de vrije loop laten). Het enige verschil is dat mijn mantra nu z’n beste tijd heeft gehad. Rechts is remmen, links is gas? Ha! Zo gemakkelijk kom je er niet vanaf, Impa. Niks stuur en twee pedalen, maar stuur, drie pedalen EN een koppeling. En een richtingaanwijzer. En achteruitkijkspiegels. Ruitenwissers. Koplampen. Autoradio. Make-upspiegeltje achter de klep. Glasbakflessen in de achterbak. Overdag een fluitje van een cent, maar probeer daar ’s nachts maar eens een overzichtelijke mantra voor te bedenken.

3 opmerkingen:

rosalie zei

Een heel heel klein gedeelte kan je oplossen door een automaat aan te schaffen. Dat is echt ideaal. Hoef je iig niet meer te schakelen. Het is alleen wel ff oppassen als je de volgende dag in een niet-automaat zit. Dat kan soms rare situaties veroorzaken.

Impa zei

Ja, maar dat is ook weer zo omslachtig, om dat helemaal te gaan regelen in dromenland. En in het echt heb ik echt nergens last van, hoor :-)

Rosalie zei

Ja idd, op deze manier maak je het jezelf juist moeilijker in dromenland. Ik zou er toch eens een dromoloog op zetten.